Nå er Ridabu-gutten den raskeste som har kjørt på Nürburgring-banen, den legendariske 25 kilometer lange «Ringen» sørvest i Tyskland, inkludert Formel 1-banen. Christian Krognes fra Ridabu trenger ikke i dag betale en eneste krone for å drive med det han elsker mest, i motsetning til den store majoriteten av alle som driver med bilsport.

Vi møter 26-åringen under årets første løp i det tyske langdistansemesterskapet (VLN). Denne serien kjøres kun på Nürburgring, og de aller beste på banen er rene Ring-eksperter – selv om banen forandrer seg fra år til år og er en smule uforutsigbar.

Hyret av dekkprodusent

– Denne banen lever sitt eget liv. Med telehiv og slikt gjennom vinteren, så kommer det nye dumper overalt. Da spiller det ingen rolle hvor godt du kan banen, men det kommer seg raskt etter noen runder, sier Christian etter treningskjøringen før løpet.

I «boxen», eller piten som det også er kjent som, går Christian for å diskutere med en av ingeniørene i dekkmerket Dunlop. Det er nettopp de som har hyret inn Christian til BMW-teamet Walkenhorst Motorsport, hvor Christian kjører gratis og får alle utgifter dekket – selv om det ikke er noen direkte lønn i lommeboka riktig ennå.

Men han er ikke hyret inn bare for at han skal leve ut guttedrømmen, men også fordi Christians kunnskaper og ferdigheter ute på banen kommer Dunlop til gode når de tester ut grep, holdbarhet og andre egenskaper på de spesielle racingdekkene.

Disse dekkene sitter på en BMW M6 GT3. En bil med 580 hestekrefter, hvor det egentlig er bare deler av karosseriet som kan sammenlignes med gateversjonen.

Ingen har kjørt raskere

– Bilen er strippet nesten et tonn, og alt er tilpasset racing fra topp til tå. Bilen er veldig spesiell, veldig stor egentlig, og bare på rattet har vi 17 knapper med justeringsmuligheter. Også er det fryktelig mye lyd og bråk i den. For dem som ikke driver med racing, så må denne bilen være en skremmende å sette seg inn i for første gang, sier Krognes.

Det var med denne bilen han i fjor satte banerekorden på tiden 7.53,375. Dessverre for Christian er den ikke offisiell, men tiden er målt av arrangøren, så Christian lyver ikke når han kan slå seg på brystet og si at ingen andre har kjørt raskere rundt VLN-sløyfa enn ham. For det finnes ingen andre klasser som kjører på banen som går raskere enn GT3-klassen han kjører i.

– Offisielle banerekorder må settes i løp, men dette var på kvalifiseringen. Men det var et kjempehøydepunkt for meg. Så akkurat den lever jeg lenge på, sier Krognes, og forteller hemmeligheten bak rekorden:

– Når vi kjører utpå her, så er det oppimot 200 biler på banen samtidig. Det betyr at det stort sett er trafikk, og det er mange forskjellige biler utpå her av sterkere og svakere karakter. Men for å sette en slik tid som jeg satte, så må du unngå mest mulig trafikk, samtidig som hver sving må klaffe. I fjor klarte jeg å få en slik runde, sier han.

185 km/t i snitt

Rekorden betyr også at han er den eneste som har klart å overstige en snitthastighet på 185 kilometer i timen rundt den 25 kilometer lange banen. Og rekorden kan stå i mange år, tror Krognes. Av mange årsaker.

– Mest fordi det er nye regler i år på aerodynamikken på bilen, som gjør bilene er hakket tregere. Men vi gjør forbedringer på dekk og bil hele tiden, men inntil videre, så er det jeg som har rekorden, smiler Krognes.

I Walkenhorst deler han bilen med to andre sjåfører, Nico Menzel og Michele di Martino. Dette er vanlig, og nødvendig, i langdistanseløpene hvor det kjøres i fire og seks timer. Selv deler de sånn røflig 33 prosent av kjøretiden, men det hender at Christian får mer tillit i form av mer kjøring enn de andre siden Christian på mange måter er «førsteføreren» i Walkenhorst.

Det ble riktignok ingen rekorder og seire i årets første VLN-løp. En svak kvalifisering, mye trafikk og en uheldig krasj med en konkurrent før Christians tur, sendte teamet langt ned på resultatlistene, og med all trafikk så klarte heller ikke Christian å sette sitt preg på årets første VLN-løp.

Lite synlig i media

I VLN-miljøet er Christian Krognes godt kjent, men hjemme i Norge er han ikke blant de mest kjente. selv om han er en av få som kjører gratis, og er i ferd med å tjene penger på motorsporten.

– Jeg er kanskje ikke den som har vært mest synlig i sosiale medier og medier i det hele tatt. Jeg har en heltidsjobb ved siden av med mye ansvar, så det spiser opp tiden jeg har til å fronte meg selv på sosiale medier. Den tiden som blir igjen bruker jeg på mental og fysisk trening, samt samtaler med ingeniørene. Men hvor mange som følger meg på sosiale medier har heller ikke så mye å si for meg personlig, erkjenner Krognes, som samtidig har vært heldig og fått mange muligheter og utfordringer han har vært nødt til å innfri for å kjøre gratis.

– Jeg gikk tom for penger i 2008 og 2009, og fikk muligheten til å kjøre for Møller Bil Motorsport i 2010, sier 26-åringen, hvor han ble teamkamerat med hamarsingen Atle Gulbrandsen, og samtidig åpnet plassen for kompisen Kenneth Østvold fra Stange da Krognes fikk tilbud i et nytt team.

– Alt gikk veien etter at jeg kom inn i Møller Bil. Etter at jeg fikk muligheten der, så ble jeg plukket opp av flere team i etterkant. Da må du først og fremst treffe de rette menneskene og teamene der nede, og det gjorde jeg gjennom Møller Bil, sier Christian Krognes.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00