Oslo snakker om å bygge en ny skøytehall til 400 millioner kroner. Noen mener 500 millioner kroner er mer realistisk, men samme det. Mye penger er det uansett. Og selv om et OL selvsagt vil koste mye penger, er det i dette tilfelle grunn til å diskutere om dette er penger som kan spares når vi har Vikingskipet.
Er det viktig for et nytt norsk OL at skøytehallen ligger i Oslo? Eller er det greit å reise en time og 15 minutter nordover? Som det vil ta med den nye firefelts E6'en, uten å bryte fartsgrensene.
Så er det to andre viktige spørsmål som må avklares:
Trenger norsk skøytesport en ny nasjonalarena i Oslo? Og holder Vikingskipet vann, eller mål da i 2022 - om nøyaktig ti år?
Vi kan jo ta det siste først.
Jeg har selv gått gjennom Vikingskipet fra topp til tå med driftssjef Jon Andersen denne uka. Og det er ikke annet enn imponerende hvor godt dette fantastiske bygget er tatt vare på. Selvsagt er det noen sprekker i betongen her og der og noen bordplater som ser litt slitte ut, men skipet i seg selv er i tipp topp stand.
Rensligheten blir dyrket så til grader for at hver minste lille lekkasje skal oppdages lett. Og skipet er taggefritt. Hver eneste tusjstrek på dovegger eller andre steder blir malt over så fort de oppdages.
I tillegg er det, gjennom nasjonalavtalen for skøyter, tatt høyde for alle nødvendige investeringer - små og store - fram til og med 2020. I alt er det godkjent investeringer gjennom Kulturdepartementet for til sammen 130 millioner kroner i denne perioden.
70 millioner av dette går til ulike slitasjeskader og oppgraderinger som til enhver tid er nødvendig. Jeg har selv gått gjennom listen, som er uhyre grundig satt opp med nøyaktige tidspunkter for hver eneste investering.
I tillegg har HOA (Hamar Olympiske Anlegg) også fått aksept for at ytterligere 60 millioner kroner skal brukes på tre ulike større oppgraderinger som vil komme på et eller annet tidspunkt innenfor perioden fram til 2020. De tre er:
1. Kjølen oppe på taket. Bygget et jo laget som et skip, og kjølen til båten, som er av plast, må på et tidspunkt skiftes ut når materialet blir for sprøtt. Pris: Fem millioner kroner.
2. Hele taket er tekket med papp. Som alle andre bygg må taket renoveres etter hvert. Det er kostnadsberegnet til 15 millioner kroner.
3. Betongdekket i Vikingskipet vurderes å legges på nytt en gang, siden rørene i gulvet lekker. Dette håndteres greit i dag fordi lekkasjene er lett å lokalisere, men for at alt skal bli hundre prosent bra, må rørene byttes ut. Kostnadene her er stipulert til 40 millioner kroner.
Men dette er altså penger som vil brukt på Vikingskipet helt uavhengig av om Oslo får OL og om Oslo i så fall satser på en ny skøytehall på Valhall. Kulturdepartementet har for lengst gått gjennom disse punktene og er enige i at behovene ligger der slik de er skissert.
Rent sportslig skal det godt gjøres å lage en raskere bane i Oslo. Selv uten lavtrykk i helga, vil Vikingskipet vise at den er verdens raskeste lavlandsbane 20 år etter at den ble bygget. Det sier noe om hvor praktfull denne hallen er.
Det er med andre ord ikke bare lokalsjåvinistiske grunner for oss hamarsinger å hevde at det er på grensen til galskap å bygge en ny hall halvannen time unna til en halv milliard kroner.
Det er heller ikke bare vi som mener dette. Kulturminister Anniken Huitfeldt var krystallklar til Hamar Arbeiderblad i gårsdagens avis:
- Dere har nasjonalanlegg for skøyter i Hamar. Det er viktig at vi ser på gjenbruk. Dere har Vikingskipet. Vi må bruke det i framtida, sa Huitfeldt.
Jeg vil tro Norges Skøyteforbund gjerne ønsker seg en hall til i Oslo for å fremme rekrutteringen der, men skøyteinteressen i Oslo er ikke så stor at det finnes fornuftige argumenter til å forsvare en slik pengebruk.
Det er forresten moro å se hvordan det yrer av folk i Vikingskipet om kveldene nå. Hele denne vinteren har det vært stor aktivitet av ulike idretter der. Flere enn tidligere.
Curling er blitt en ny farsott i Hamar. Rundt 25 lag og godt over 100 spillere har konkurrert og lekt på bedriftsnivå i det som fort kan bli en allemannsaktivitet i byen.
I tillegg blomstrer kunstløpmiljøet opp gjennom HILs nye satsing. Det blir stadig flere unge jenter å se på indre bane under kyndig ledelse av en polsk, godt kvalifisert trener.
Bandyen har endelig også fått sin velfortjente plass i Vikingskipet. Kampene til HIL er så populære nå at motstanderlagene har med seg egne supportere på kampene.
Skøyteløperne går fortsatt sine runder, og nå er de fornøyd med istiden de får. Med talenter som Magnus Nordby og Vegard Nybråten på vei opp, kan vi kanskje oppleve nye storløpere fra skøytebyen Hamar om noen år.
Og i dag er hele verdenseliten på plass i Vikingskipet igjen. Verdenscupen er ikke noen publikumsmagnet, men det blir et klassestevne. Med VM neste år og EM året deretter, kommer Vikingskipet bare til å befeste posisjonen sin internasjonalt i årene som kommer.
Jeg tror også at et OL i 2022 vil bli helt fantastisk i denne hallen. Isen er topp og det arkitektoniske er helt spesielt.
Og Vikingskipet ligger jo her.
Nesten helt gratis for et nytt OL.
 

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00