- Jeg er ikke sikker på om vi er den første klubben i verden til å prøve dette, men vi er i alle fall av de første, sier Remo Sjonfjell i HamKam og kikker på forslagene til logo som Mathias Saxrud i SocialCee har laget.
Ideen er enkel: privatpersoner på Facebook sier ja til å betale 300 kroner for å bli med som draktsponsor kommende sesong. Målet er å få solgt 2.000 andeler og dermed sikre HamKam 600.000 kroner.

Supporterne bestemmer

- Dersom vi kommer i mål med dette vil plassen øverst på ryggen bli solgt til disse enkeltpersonene med hjertet i klubben, forteller Sjonfjell, som legger til at det vil bli avholdt en avstemming - på Facebook - over hvilken logo klubben skal velge på drakta.
- «Den 12. mann» er utgangspunktet for logoene vi nå har fått skisser på, forteller Sjonfjell.
De aller fleste klubbene i landet har egne sider på Facebook, og Kamma har over 3.000 som følger klubben.
- Det er fint med mange «likes», men hva kan klubbene bruke dette til? spør Mathias Saxrud.
- Derfor tente vi umiddelbart på ideen Remo og HamKam hadde. Artig å jobbe med noe som er annerledes og innovativt, sier Saxrud.
Etter hva HA-sporten erfarer ble den samme plassen på drakta solgt for snaut 300.000 kroner forrige sesong.

200 andeler solgt

Rundt nyttår lanserte HamKam denne ideen på sosiale medier, og fram til nå er snaut 200 andeler blitt solgt. Fortsatt et godt stykke unna hva klubben håper på.
- Vi har tida fram til seriestart 6. april på å selge andeler. Jeg har troa på dette, smiler Remo Sjonfjell som ikke tror HamKam-publikum begynner å gå lei av å være med å støtte klubben med penger i ulike sammenhenger.
- Å bli draktsponsor er perfekt for de som vil være med, men som ikke vil gå inn med mange tusen kroner. Det er et beskjedent bidrag for hver enkelt, men betyr masse for klubben, sier Sjonfjell.

Flest sponsorer

- Det er ikke sikkert klubben drar i land landets største sponsoravtale denne sesongen heller, men om dette blir en suksess blir vi klubben med klart flest sponsorer i alle fall, ler Remo Sjonfjell.
 

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.