På grunn av arbeidet med installeringen av det nye isanlegget i Vikingskipet, er det ingen sommeris i år. Det har gjort at skøyteforbundet har måttet sende utøverne sine på flere utenlandsopphold. Inzell, Leeuwarden og Calgary blir brukt flittig i sommer, men når Vikingskipet åpner igjen i oktober, kommer skøyteløperne tilbake.

Med store forventninger.

– Vi håper dette betyr at vi får bedre forhold der. Vi må være ærlige og si at vi ikke alltid har vært helt fornøyd med temperaturen i hallen. De har nok kjørt anlegget hardt for å holde istemperaturen og det har gjort at det har blitt litt kaldt i hallen. Jeg tror vi får se noe helt annet nå, sier hurtigløpskoordinator Svenn Erik Ødegaard til HA-sporten.

Koster 61 millioner

Vikingskipets driftssjef, Jon Andersen, er også optimistisk rundt det at forholdene skal bli bedre, men med tanke på å gå enda fortere på skøyter, mener han det kun handler om marginer.

– Vi snakker om hårfine marginer her, og den viktigste grunnen er ikke for å få det til å gå ett tidel raskere, men å få et driftssikkert anlegg, presiserer han overfor HA-sporten.

Andersen forteller at de har slitt med lekkasjer fra fryseanlegget, og at de er glade for at de har sluppet den store smellen.

Hamar kommune og Kulturdepartementet deler nå 50/50 på kostnaden med å oppgradere Vikingskipet som en følge av den gjeldende avtalen om nasjonalanlegg.

Totalt kan kostnadene beløpe seg opp i 61 millioner kroner.

Til gjengjeld gir det nye anlegget muligheter til å styre isforholdene på en langt mer nøyaktig måte.

– Vi har helt bevisst lagt kjølerørene så høyt opp som mulig og enda tettere enn forrige gang. Vi har en forventning om at vi får en jevnere temperatur på hver kvadratcentimeter og en jevnere istykkelse. Om skøyteløperne merker noen forskjell, vil erfaringene vise, sier Andersen.

Styrer lakestrømmen

Han er veldig opptatt av at alle ishaller burde snakke samme språk om temperaturen i isen, go at det er topptemperaturen som burde gjelde, men der er han ikke blitt hørt ennå.

Det nye anlegget i Vikingskipet gir også Andersen muligheten til å styre lakestrømmen. Det igjen gjør at, selv om det er ulik temperatur i hver ende av hallen, kan ismakerne kompensere dette der de trenger det. Det gjør at det vil bli jevne forhold over hele banen og gjennom alle konkurransene.

– Vi kan tune inn hver seksjon så alle har eksakt samme temperatur. Jeg vet ikke om noen andre som har akkurat denne løsningen, men Thialf i Heerenveen har noe lignende, forteller Jon Andersen som gleder seg til å få Martine Ripsrud & co. på besøk igjen.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.