Programleder i Nytt på nytt, Jon Almaas forteller til HA at det omtalte stupetårnet igjen blir et tema i fredagens sending. 

- Vi har stupetårnet med i kveldens opptak. Årsaken er de nylig installerte varmekablene. Vi trodde jo dette var en sommer-sak, men det viser seg altså at dette er en helårsaffære. Bra for oss, sier Almaas. 

støtter busterud

Reiselivssjef i Hamarregionen Reiseliv, Sylvia Brustad tror Hamar og turistattraksjonene i byen vil komme sterkt ut av medias dekning av stupetårnet. 

– Jeg støtter det ordfører Einar Busterud sier, nå gjelder det å være offensiv. Alt media skriver om stupetårnet er god reklame for regionen og Hamar, sier Brustad.  

Hun mener man må legge historien bak seg og tenke på at blesten drar flere turister som ikke bare kommer for å se stupetårnet.

 – De som kommer til Hamar for å se på stupetårnet, vil gjerne også få med seg de andre attraksjonene i området. Det er så mye fint å se her i tillegg til stupetårnet, avslutter Brustad.

skaper nysgjerrighet

Turistsjef i Halden, Liv Lindskog mener at all PR ikke nødvendigvis er god PR, men at Hamar som by kommer godt ut av riksdekkende mediedekningen. 

– Jeg har sett stupetårnet på nyhetene og fikk med meg at det trengte varmekabler. Jeg kjørte faktisk nettopp forbi Hamar og angrer på at jeg ikke stoppet for å se på dette omtalte stupetårnet. Det er voksent å bruke så mye penger på et stupetårn, men hvis det blir badetemperatur i Mjøsa, kan det være at jeg tar meg en tur, forteller Lindskog. 

Som turistsjef i Halden er hun opptatt av at folk kommer til byen sin i likhet med at Brustad ønsker folk velkommen til Hamar.

– Det hele er jo faktisk ganske morsomt og jeg er helt sikker på at dette skaper nysgjerrighet blant folk, sier Lindskog. 

promotering

Lokalpolitiker og komiker Geir Ove Ovesen mener det alltid kommer noe godt ut av noe kjipt. 

– Jeg synes det hele er litt morsomt og tror at Hamar som by får igjen for all oppmerksomheten rundt stupetårnet. Det har jo vært litt oppstyr rundt pengebruken og monteringen av varmekablene, men det har seg som regel slik, at skjer det noe kjipt, så kommer det alltid noe positivt ut av det, sier Ovesen. 

Komikeren tror mange har kommet til Hamar for å se på stupetårnet. 

– Da sentralstyret i Arbeiderpartiet skulle ha stand i Hamar sentrum i fjor, var stupetårnet det viktigste å se før de stilte seg opp i gågata. Selv om det har vært mye oppmerksomhet rundt stupetårnet i det siste, så tror jeg det allerede har skjedd at folk drar for å se det, sier Ovesen, som har pønsket ut noen lure ideer for å promotere stupetårnet enda mer. 

– Et forslag som også er reelt, er å lage T-skjorter med bilde av stupetårnet og med teksten «Jeg var med på å kjøpe stupetårnet». Det denne T-skjorta koster, vil gå til nedbetaling av stupetårnet. I tillegg går det an å lage små suvenirer av stupetårnet, som selvfølgelig er litt dyre, sier Ovesen humoristisk. 

viktig med humor

Bygdeentusiast Hans Christian Medlien mener humor er en viktig brikke når man omtaler stupetårnet på Hamar.

— Det er ikke rart at dette stupetårnet får mye oppmerksomhet. Det kan være fint å ta i bruk ordet «stup», som å stupe ut i noe. At det skjer noe teknisk galt eller at varmekabler må fjernes, er ingen negativ ting for Hamar, sier Medlien. 


Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00