• Sjefredaktør i Hamar Arbeiderblad, Carsten Bleness. FOTO: TUVA KLEVEN

– Det er altså 17 innlegg om jernbanedebatten som ligger her og venter. Og dagen har nettopp begynt.

Debattredigerer Arnt Olav Velten puster litt tungt mens han skroller nedover mailen hvor ivrige leserinnleggskribenter dominerer i avsendersfeltet.

Befolkningen på Hedmarken er glad i debatt, og HA tilbyr også solid plass for «vanlige folk» – trolig mest av samtlige papiraviser i Norge.

Og for tiden og i ganske lang tid, har det vært en debatt som har dominert i spaltene til HA:

Vi snakker selvsagt om jernbanedebatten.

1000 innlegg

Velten kan ikke tallfeste nøyaktig, men har kommet fram til at det er trykket omtrent 1.000 leserinnlegg om jernbanedebatten det siste året. Det er cirka en tredjedel av alle leserinnlegg Velten har redigert og trykket i samme periode.

Bare i dag, tirsdag 13. september, står det på trykk hele åtte debattinnlegg.  Her kan du lese dagens debattinnlegg:

* JBV - dette går ikke lenger

* Meningsløs skremselspropaganda

* Miljøargumentasjon rundt alternativ vest

* En skrekkvisjon for Hamar 

* Takk for meg, folkeaksjonen

* Behold jernbanestasjonen i sentrum

* Å heve togdebatten til nye høyder

* Folkeaksjonens spørsmål til JBV

Har jobbet i HA siden 1973

– Jernbanesaken er den lokalsaken som har skapt størst engasjement så lenge jeg husker. Vesentlig større enn debatten rundt kulturhuset og Stortorget når vi ser på antall innlegg. I perioder, for eksempel like før valg er trykket på valgkampsaker selvsagt større, men over tid er det ingenting som slår jernbanesaken, slår han fast.

Velten husker for øvrig godt, og har vært journalist i Hamar Arbeiderblad siden 1973.

Velten sier at utgangspunktet hans i jernbanedebatten, er at alle innlegg skal på trykk så lenge de holder seg innenfor Vær varsom-plakaten.

– Vi har måttet refusere noen innlegg på grunn av personangrep. Ellers kommer alt gjennom. Selv om det til tider blir litt kø, sier Velten. 

Han kan skjønne at en del mener at jernbanedebatten har stoppet litt opp og blitt repeterende.

– Debatten minner meg om EU og EF-kampen i 1994 og 1972 hvor to parter sto steilt imot hverandre og hvor alt den andre gjør og sier måles ned til millimeteren. Samtidig er min oppfattelse at alle som engasjerer seg i saken, skriver sine innlegg fordi de ønsker byen sin vel. Mitt inntrykk er at det er mange gode patrioter i Hamar, sier Velten.

Stolt redaktør

Sjefredaktør i HA, Carsten Bleness, sier han er stolt over å være redaktør for en så "levende debatt" som jernbanedebatten.

- Vi er veldig fornøyd med at vi har hatt jernbanedebatten. Det er den viktigste debatten i regionen akkurat nå, og da er det viktig at det finnes en felles arena som er for flest mulig. Dette understreker betydningen av å ha en sterk lokalavis som leses av mange, sier Bleness.

Det sjefredaktøren savner mest i debatten er stemmen til de mer nyanserte.

- Til tider har debatten vært litt for poralisert og man har på begge sider til dels vært lite åpne for at alle traséalternativene har sine fordeler og ulemper, men det viktigste er likevel det store engasjementet for byen og regionen.  Der har Hamar vært i særstilling nasjonalt, og man kunne nok ønsket seg et like stort engasjement i andre lokalpolitiske saker, sier Bleness.

- Hva tenker du om at detn har blitt trykket 1.000 leserinnlegg i HAs papiravis om denne debatten i løpet av det siste året?

- Det forteller alt. Det er flott å være redaktør for en så levende debatt, sier Bleness.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.