I forrige uke ble kommunestyret orientert om Jernbaneverkets reviderte planprogram for dobbeltspor på strekningen fra Sørli til Brumunddal av planleggingsleder Harald Monsen for strekningen fra Sørli til Hamar. 

Tre korridorer

Jernbaneverket vil utrede tre korridorer for jernbanen gjennom Hamar i den videre planleggingen. 

Ved siden av en mjøsnær linje som noenlunde følger dagens trasé (korridor 1 Hamar vest) samt en omlegging med ny stasjon ved Vikingskipet (korridor 3 Hamar øst), vil de også utrede korridor 2 Hamar midt, som innebærer jernbanen i en kulvert gjennom Østbyen, og ny stasjon under bakken mellom Hamar rådhus og CC Stadion kjøpesenter.

Tunnel realistisk?

Monsen fikk i kommunestyret blant annet spørsmål fra Knut Fangberget (H) om tunnelen som Jernbaneverket vil utrede fra Bryggeriet og nordover langs korridor 1. 

At tunnel er utfordrende, kom tydelig fram. Blant annet ble det nevnt at man måtte bygge et vanntett trau i området Koigen for å komme ned i tunnelen.

– Vi har ikke løsningen der. Jeg er ikke brennsikker på at vi får det til, ifølge Monsen.

– Lovende

Monsen ble også utfordret på nødvendigheten av å utrede korridor 1, som kommunestyret i 2012 tok avstand fra i en høringsuttalelse til konseptvalgutredningen for Inter City-utbyggingen. 

– Vi vil utrede det alternativet som kanskje er mest lovende fra statens side. Korridor 1 svarer godt på en del spørsmål, og vi tror vi kan få til en god løsning langs Mjøsa. Vi har ikke inntatt noen forutinntatt holdning, men ser korridor 1 som billig samt at den oppfyller mange mål, sa Monsen.

Jernbaneverket har bestemt seg for å utelukke varianter av senkete løsninger langs korridor 1 .

– Det vil være dyrere enn alle løsninger i dagen, og det er snakk om svært store summer. Kanskje flere hundre millioner kroner dyrere, kanskje milliarder, sa Monsen.

I så fall snakker vi om en inntil to kilometer lang betongkonstruksjon med 60 meters bredde. 

Les også
DEBATT * Les her hva HA mener.
* Her kan du kjøre traseene.
Les også
NYHET H1, H2 og H5 beholdes, mens senket H1 og H6 droppes i det videre arbeidet.
Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00