Reisestatistikk per 31. august viser en økning i ordinære reisende på nesten ti prosent sammenlignet med samme periode i 2015. Det utgjør 130.593 flere passasjerer for Hedmark Trafikk så langt i år.

Det gleder fylkesråd for samferdsel og miljø, Anne Karin Torp Adolfsen.

- Det gleder meg veldig at flere og flere blir venn med kollektivtrafikken, og at vi løfter trafikk fra bil til buss, sier Torp Adolfsen. 

bra for miljøet

Hyppigere avganger, nye langdistanseruter, internett på bussene og miljøvennlige kjøretøy er blant tiltakene som er gjort for å friste flere til å ta bussen.

Med en uttalt målsetning om en økning på tre prosent i året, er man godt i rute og vel så det får å nå målet i 2016.

- Særlig bybussene blir mye brukt. Der er også potensialet størst for å få flere til å bruke bussen, sier Torp Adolfsen.

- Med hyppigere avganger så slipper man å tenke på om det kommer en buss eller ikke, mener hun.

Torp Adolfsen trekker frem tre gode argumenter for hvorfor det er viktig å få flere til å ta bussen.

- Det er tre gode aspekter ved dette. Det er bra for miljøet, for mobiliteten og de som for eksempel sykler, og for trafikksikkerheten generelt, sier Torp Adolfsen.

bussen brukes av alle

Riksvegen mellom Hamar og Elverum er blant de mest trafikkerte vegene i Hedmark, og er blant strekkene hvor man har økt busstilbudet, med avganger hver halvtime.

- Jeg har selv testet bussen her, og det er bedre nettilgang enn på toget. Man kan jobbe fra man setter seg på bussen, sier Torp Adolfsen.

Og det er er god spredning i befolkningen på hvem som tar bussen.

- Vi har hele spekteret. Det er spesielt gledelig at ungdom er flinke til å ta bussen, sier fylkesrådet for samferdsel og miljo.

Men i et langstrakt fylke må man innse at bilen er et foretrukket transportmiddel for mange.

- I Norges med spredtbygde fylke må vi erkjenne at bil er en del av transporthverdagen, sier Torp Adolfsen.

Hedmark Trafikk er fornøyd

Informasjonssjef Cathrine Glomsvoll i Hedmark Trafikk er naturligvis fornøyd med tallene:

- Vi er veldig fornøyd. Vi er synlige i markedet og har et godt rutenett, samtidig som kundene er flinke til å ta buss, sier hun.

Glomsvoll mener satsingen på bybuss 3 mellom Hamar og Brumunddal er en av årsakene til den store veksten.

- B3 startet opp våren 2015, og har siden den gang blitt en veldig suksess. Årsaken er blant annet hyppige avganger og en rute som går i en ganske rett linje.

Glomsvoll sier det generelt er økning i hele fylket. De aller beste tallene finner vi i området rundt Hamar.

- Fra januar til september 2016 hadde vi 147.000 flere reisende enn i samme periode i fjor. 100.000 av disse var i Hamar-området, sier hun.

Glomsvoll sier Hedmark Trafikk fortsatt jobber aktivt for å øke tallene ytterligere.

- Eierne våre har som mål at vi skal øke antallet reisende med 3 prosent i året, så der må vi utvikle oss innenfor de rammene vi får tildelt.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.