• GOD PLASS: Tirs­dag for­mid­dag var det nok­så ro­lig uten­for Coop-bu­tik­ken.
    FOTO: Christian E. Bergheim
  • BEKREFTER TRENDEN: Også Circle K har merkbart flere kunder i helgene enn på hverdager.
    FOTO: Christian E. Bergheim

– Vi merker stor forskjell på tirsdag og fredag, ja!

Det sier assisterende butikksjef Rita Gunhildberget bak disken på Coop Marked-butikken på Innlandsporten. Siden åpningen i juli har hverdagene vist seg å være ganske rolige, men det var de ansatte forberedt på.

– Om det er kjedelig? Nei, her er det alltids noe som skal gjøres, smiler Gunhildberget.

Administrerende direktør i Coop Innlandet, Olav Rønningen bekrefter at det er enorm forskjell på ukedagene. Mens det gjerne er rolig fra mandag til torsdag, tar det helt av når helga kommer. Fredagene står for 30 prosent av den samlede ukeomsetningen.

– Omsetningen på fredagene er fort fire-fem ganger så stor som på tirsdagene. Vi er på en måte en dagligvarebutikk med «to liv»; ett fra mandag til torsdag, og ett fra fredag til søndag, sier han.

Ingen overskudd – ennå

Rønningen beskriver Coop Marked på Innlandsporten ved E6 som en typisk «ukesluttbutikk». Her er pendlerne og hyttefolket fra E6-en den suverent største kundegruppen.

– Størsteparten av kundene kommer fra E6, men vi har ennå ikke kartlagt hvor mange av kundene som er lokale.

– Tjener dere penger?

– Nei, nå tjener vi ikke penger, men det er som ventet. Man oppnår svært sjelden overskudd i løpet av første driftsår, og vi har bare holdt det gående i litt over fem måneder, sier han.

Rønningen mener Coop er godt i rute, og at man tenker langsiktig. Å bygge en helt ny butikk med en helt ny kundekrets fra blanke ark, det krever tid. Først i løpet av driftsår to eller tre regner man med å få svarte tall i regnskapet.

Håper fortsatt på pol

– Er dere fornøyd med dagens konsept, eller vil dere gjøre noen endringer?

– Vi fortsetter med konseptet, og har også en butikk som framstår veldig moderne og bra.

– Var det riktig å etablere seg her?

– Ja, vi ser at dette er et riktig punkt for oss.

Rønningen ser nå fram til den dagen Innlandsporten blir utvidet med flere bedrifter. Vinmonopolet står høyt på ønskelisten.

– Pol gir alltid en «stoppeffekt» ved at flere svinger innom. Vi har uten tvil positive erfaringer med polutsalg på de stedene vi i dag er etablert ved siden av hverandre. Jeg ser likevel mest fram til å få flere bedrifter og mer aktivitet her, avslutter Coop-direktøren.

Ingen tall fra Circle K

HA tok også kontakt med Circle K for å høre hvordan det har gått på Innlandsporten. Her er svaret fra kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen:

– Et halvt år etter åpningen er utviklingen som ventet; det er mer trafikk og kunder i helgene enn på ukedager. Vi vet av erfaring at det tar tid å etablere seg på helt nye steder, og vi har sett samme utvikling på andre stasjoner med lignende beliggenhet. Dette er en stasjon som får mye utfartstrafikk, og nå på vinteren med hyttetrafikk og juleferie er vi forberedt på at det blir mer besøk.

– Coop forteller om røde tall i startfasen. Er dette tilfelle også hos dere?

– Vi ønsker ikke si noe om resultatutviklingen så langt. Vi kommenterer ikke økonomiske tall i oppstarten på våre egeneide stasjoner, sier Hansen.

HA har også kontaktet Burger King, men foreløpig uten respons.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.