Det sier Lars Opsal jr. som er talsperson, Jordvernalliansen i Hedmark og nestleder i Hedmark Bondelag.

– Det vi er skeptisk til at er at Jernbaneverket ikke vil godta det Fylkesmannen og Stange kommune framhever når det gjelder rekkefølgekravet på tilbakeføring av gammel bane. Et vedtak om rekkefølgebestemmelse binder Jernbaneverket juridisk til å tilbakeføre gammel jernbanegrunn til landbruksformål. Vi ønsker klare bindende vedtak allerede nå, sier Opsal, som ønsker å gi Jernbaneverket ros for å spare matjord i Stange.

Har fremmet innsigelse

Fylkesmannen i Hedmark har fremmet innsigelse mot at etterbruk av gammel jernbane kun ligger inne i retningslinjene for prosjektet. Opsal sier videre at Jordvernalliansen roser kommunen og Fylkesmannen for å kreve at etterbruk av gammel jernbane skal avklares før reguleringsplaner for traseen kan godkjennes.

– Vi deler fullt og helt dette standpunktet. Det er svært viktig at Jernbaneverket tydelig forplikter seg i dette arbeidet, slik at en unngår at gammel jernbane blir liggende igjen som et sår gjennom jordbrukslandskapet. Den nye jernbanen tar store jordbruksarealer, og stykker opp jordbruksareal i drift. Når den gamle jernbanen blir fjernet, får en frigjort og dyrket opp nytt areal, samt knyttet sammen tidligere oppdelte arealer, sier Opsal.

Reguleringsplanarbeidet

Ifølge Opal er det viktig at spørsmålet om etterbruk av gammel bane til dyrket markavklares innen reguleringsplanfasen.

Det er naturlig å arbeide med avtaler nå mens prosjektet har høy prioritet hos begge parter, ifølge Opsal.

– Statsråden har slått fast at gammel bane skal tilbakeføres til jordbruk der det ligger til rette for det. Dette taler for at det nedfelles i juridisk bindende dokumenter nå, og at det altså innarbeides som en del av de generelle bestemmelsene for planen. Å la etterbruken kun være en del av retningslinjene til planen, slik som Jernbaneverket ønsker, gjør prosessen/håndteringen mindre tydelig, og en risikerer at det «renner ut i sanden» når den nye jernbanen er ferdigstilt. Hvis Jernbaneverket legger nødvendige ressurser i planlegging og gjennomføring, slik at det skjer på en faglig god måte, vil det ikke være noe problem å få avtalene i havn i rimelig tid. Jernbaneverket må forplikte seg, sier Opsal.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.