Nylig la Bane Nor fram tilleggsutredninger særlig i forbindelse med den østre jernbanetraseen som Hamar kommunestyre har vedtatt.

Bane Nor konkluderer med at prisen for øst øker med 700 millioner kroner for tiltak som er helt nødvendig for den jernbanetekniske funksjonaliteten. Det er:

* Tilsving, 500 millioner kroner.

* Vegnett, 100 millioner kroner.

* Et tredje spor over Åkersvika, 100 millioner kroner.

Stasjon i lufta

Hamar kommune har vedtatt en stasjonsløsning for øst med et reisetorg/stasjon over bakken. Dette kostnadsberegner Bane Nor til 100 millioner kroner ekstra.

Kommunen har også satt som forutsetning at det skal vurderes å bygge en landbruks-/miljøkulvert på Børstad i reguleringsfasen. Bane Nor har anslått en pris på 500 millioner kroner for en slik kulvert.

Totalt utgjør dermed Bane Nor og kommunens påplussinger 1,3 milliarder kroner.

Tviler på anslag

Kostnaden for øst ble i juni 2016 oppgitt til å være 11,1 milliarder kroner for hele strekningen Sørli til Brumunddal.

Vest med kulvert ble beregnet til 12,7 milliarder kroner. Med tillegg på begge traseer, er prisene på henholdsvis 12,4 milliarder (øst) og 12,8 milliarder kroner (vest med kulvert).

Ordfører Einar Busterud sier at kommunen stusser på at en dypere kulvert i det vestre alternativet nå plutselig bare koster 100 millioner kroner, mens Bane Nor tidligere har operert med en merkostnad på én milliard kroner.

Kommunen frustrert

I et brev fra kommunen til kommunaldepartementet datert 30. juni framgår det også at det er frustrasjon i kommunen over at Bane Nor slår fast at jernbanens hovedverksted og driftsbase skal ligge på Espern som i dag. Det innebærer at det både for det østre og det vestre traséalternativet må ligge igjen omtrent like mye areal til jernbane. Kommunen ønsker å bruke dette arealet til byutvikling. I tidligere planprosesser har det vært forutsatt en omgjøring av arealet til bolig, kontor og tjenesteyting.

– Det har vært mye fram og tilbake med spor og behov for areal fra Bane Nors side, påpeker Busterud.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.