Ca. 40 % av elevene som starter på yrkesfaglige løp på videregående skole i Norge, fullfører ikke utdanningen i løpet av fem år. Det vil si at i en klasse på yrkesfag bestående av 30 elever, er det gjennomsnittlig 12 elever dropper ut av studiet før de har fått fagbrev. Dette er prekært. Hvorfor er det slik? Er det mangel på motivasjon? Er det mangel på læreplasser? Eller er det rett og slett at yrkesfagene ikke er attraktive nok?

Som tidligere yrkesfagelev på medier og kommunikasjon, mener jeg at yrkesfagene må synliggjøres i mye større grad. Jeg tror at elever og foresatte har for liten kjennskap til hva det innebærer å velge den yrkesfaglige veien gjennom videregående, med praktisk undervisning framfor å velge studiespesialisering med teori. Derfor må rådgivertjenesten i ungdomsskolen bearbeides og rådgiverutdanningen må styrkes, slik at alle elever får den hjelpen de har krav på, men også slik at de har tilstrekkelig med kjennskap og kunnskap om yrkesfagene og hva slags muligheter det vil gi dem for framtiden inn mot søknadsperioden. Dette vil være med på å forebygge tallene på antall «feilvalg» blant tiendeklassingene og det vil skape en bedre og mer motiverende skolehverdag for elevene. Ikke bare i skolen må det satses på rekruttering, men også mer spesifikt rettet inn mot næringslivet siden det er der framtidens yrkesfaglærere jobber i dag og elevenes framtidige arbeidsplasser er.

Et annet viktig tiltak for å sørge for at flere gjennomfører utdanningsløpet, er at alle elever er sikret en læreplass. Hvert eneste år er det altfor mange yrkesfagelever som står uten læreplass, noe som kan tære på den enkelte elev sin motivasjon til å fullføre løpet. Noe en kan gjøre med dette, er å for eksempel sette et krav om læreplass i forkant for å komme inn på yrkesfaget, slik det blir gjort i blant annet Sveits. Videre bør arbeidsgiveravgiften fjernes for lærlinger, da dette vil gi arbeidsgiverne bedre råd til å ansette langt flere lærlinger, og det vil skape flere arbeidsplasser.

Likevel tror jeg ikke vi er helt i mål om tiltakene som er nevnt ovenfor, gjennomføres. For det er også på tide med en fornyelse av pensumet i fellesfagene. For jeg tror ikke han gutten som skal bli omsorgsarbeider er en ivrig diktanalytiker. Jeg tror at jenta som skal bli elektriker, kanskje ikke akkurat brenner for britisk litteraturhistorie. Eller hva med hun som skal bli fotograf? Trur nok ikke hun føler at å «forklare hva redoksreaksjoner er, gjøre forsøk med forbrenning, galvanisk element og elektrolyse og gjøre greie for resultatene», er veldig relevant for hennes yrkesframtid. Teoriundervisningen må rettes mer mot fagutdanninga, slik at vi lar byggeplass arbeideren bli en byggmester Bob, og at da for eksempel engelskfaget er retta mot nettopp det.

De teoretiske fagene kan ikke fortsette som i dag, da de har svært liten relevans for det fagbrevet som er målet at eleven skal ha etter endt skolegang. De som går yrkesfag, har valgt denne retningen nettopp for å skaffe seg et yrke. Da er det lite hjelp med unødvendige og urealistiske krav som bare skaper hinder for den enkelte eleven.

Det burde være et mål i norsk skole at alle, gjennom egen innsats, skal kunne bli akkurat det de vil. Men slik det er per dags dato, så er det faktisk ikke mulig for alle. Det må satses på rådgivertjenesten, slik at Norges elever får den hjelpen de har krav på slik at de gjør det riktige valget for seg selv, og slik at vi kan forhindre mengden «feilvalg» som leder til frafall. Vi må gjøre det sikkert for elevene, slik at ingen velger bort yrkesfagene i frykt for å bli stående utenfor. I tillegg må pensumet i de teoretiske fagene revideres og gjøres mer relevante for hver enkelt yrkesveg, som kommer til å styrke elevene sin kompetanse og utdanne morgendagens yrkes-Norge.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.