Dette er den første av totalt tre trebruer som skal monteres over E6 i forbindelse med utbyggingen av firefelts motorvei fra Kolomoen til Moelv i Hedmark.

Bruene leveres av den lokale leverandøren Moelven Limtre. Tømmeret som blir brukt til bruene kommer fra skogene tilknyttet Moelvens sagbruk i Våler og Løten.

– Det er bra at tre som byggemateriale når opp i konkurransen med stål og betong på overgangsbruene som skal bygges i Ringsaker. Kortreiste produkter fra lokale leverandører er alltid positivt, blant annet for lokal verdiskaping og prosjektets klimaregnskap, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Monteringen av Harpviken bru skal gjennomføres i løpet av kommende helg. Arbeidene starter på fredag klokken 21 og avsluttes innen klokken 06 mandag morgen. E6-trafikken blir lagt om via Ringsakervegen (fv. 84) mellom Neskrysset og Økelsrud mens E6 er stengt.

– I tillegg til Harpviken bru skal også Tande bru sør for Skarpsno og Trekvarten bru mellom Botsenden og Økelsrud bygges i tre, sier Moshagen.

Anbud på ny mjøsbru

Samtidig som monteringen av trebrua ved Harpviken starter opp, får Nye Veier vite hvilke entreprenører som ønsker å konkurrere om å bygge Innlandets aller største bruprosjekt.

– Fredag er innleveringsfristen for prekvalifisering for entreprenører som ønsker å være med på utbyggingen av E6 Moelv – Roterud, inkludert bygging av ny motorveibru over Mjøsa. Det har vært stort politisk trykk på at tre skal brukes i den nye brua. Derfor er vi spente på om det kommer aktører som ønsker å bruke tre som materiale i samvirke med betong og stål, sier Moshagen.

Verdens største trebru konstruert for trafikk er den 196 meter lange Flisa bru som går over Glomma. Dette er en samvirkekonstruksjon som består av både betong, stål og tre.

– Nye Veier har hatt i underkant av 50 møter med både nasjonale og internasjonale entreprenører som har vært spesielt interessert i bruprosjektet over Mjøsa. Dette inkluderer også flere møter med norske leverandører innen tre og betong. Vi er opptatt av nytenking og utvikling i alt som har med veibygging å gjøre og vi kommer til å vektlegge klimavennlige løsninger når vi skal velge hvem som får bygge den nye motorveibrua, sier Moshagen.

Krevende oppgave

Den nye brua over Mjøsa blir ca. 1,6 kilometer lang. Det er omtrent 75 meter dypt på det dypeste i korridoren der brua skal bygges.

– Den lengste trebrua som skal monteres over E6 er Tande bru. Denne brua blir 48 meter lang. Nå blir det spennende å se om treindustrien er klare for å bygge ny bru over Mjøsa på 1,6 kilometer, eller andre større brukonstruksjoner, der tre kan benyttes i samvirke med stål, betong eller andre materialer, sier Moshagen.

Valg av prekvalifiserte entreprenører blir gjennomført den neste måneden og resultatet blir offentliggjort medio oktober.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.