Fredag kom Jernbaneverket med sitt merknadsdokument. I dette dokumentet kommenterer de alle innspill og merknader som kom under høringen på kommunedelplanen for dobbeltspor på jernbanen mellom Sørli og Brumunddal.

For Stange og Ringsakers del legger de inn to miljøkulverter, én ved Steinerskolen i Stange og én på Jessnes.

Omstridt trasévalg

Mest spenning var det knyttet til om Jernbaneverket kom til å endre på sin anbefaling om trasévalg gjennom Hamar. Spørsmålet er meget omstridt i Hamar, og flere meningsmålinger har avdekket at det østlige alternativet med stasjon på Vikingskipet har god oppslutning blant folk, og størst oppslutning blant de unge.

Flere politiske partier går også inn for det østlige alternativet.

Viker ikke

Planleggingssjef for dobbeltspor på strekningen mellom Sørli og Lillehammer i Jernbaneverket Lars Eide bekrefter at de holder fast på sin opprinnelige anbefaling om en trasé i vest gjennom Hamar, og at kulvert er den de mener er best i et helhetsperspektiv.

– Vi mener det er best for byen og for passasjerene. Både bru og kulvert er akseptable for Jernbaneverket. Det er vest som best oppfyller jernbanefaglige krav og nasjonale føringer om kompakte byer med sentral stasjonsplassering, sier Eide.

Innsigelser står

Jernbaneverket holder fast på sine innsigelser både til det midtre og det østre alternativet. Ingen av alternativene i korridor vest blir endret.

Jernbaneverket opprettholder sitt forslag til kulvert med samme punkt for neddykking som de har operert med en stund allerede.

Fortetting

Jernbaneverket står fast ved at det skal bygges tett rundt knutepunktet, i tråd med nasjonale føringer. opplyser Eide.

– Det som er nytt i revidert plan, er at vi har tydeliggjort at vi vil regulere området i Hamar-bukta sammen med nytt dobbeltspor. Vi ønsker tett utnyttelse rundt knutepunktet, slik kommunen også ønsker. Vi presiserer at det vi mener med tett utnyttelse er i samme størrelsesorden som kommunen allerede har vedtatt andre steder i nye byutviklingsområder i Hamar, som for eksempel Espern, sier Eide.

Jernbaneverket gjør det også klart overfor Hamar kommune at det er viktig at  kommunen følger opp med bestemmelser som sikrer tett utnyttelse og ikke medfører kostnadsøkninger ved sluttbehandling av kommundelplanen.  

Bryter nasjonale føringer

– Mange i Hamar ønsker at jernbanen skal legges i øst, og har spilt inn det i høringen. Hvorfor har dere ikke etterkommet de innspillene?

– Vi mener fortsatt at øst ikke er noe godt alternativ. Stasjonsplasseringen er mindre sentral, og det bryter med nasjonale føringer. Øst gir ikke samme mulighet for å bygge en kompakt by. I tillegg er ikke godsløsningen god nok, sier Eide.

Årsaken er problemene med tilsving til Rørosbanen. Jernbaneverket har undersøkt mange tilsving mellom Dovrebanen og Rørosbanen i øst, men konklusjonen er at den vil få svært negative konsekvenser for Ramsar-området, dyrka mark, bebyggelse på Ridabu eller næringsområder.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.