Det aktuelle møtet fant sted 20. januar. Lokalpolitikerne Knut Fangberget, Jane Meyer og Morten Aspeli møtte Nils Aage Jegtstad (H), medlem i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Temaet var jernbanesaken. De to Høyre-representantene lobbet klart for det østre jernbanealternativet i innledningen av møtet som HA overvar.

Kinkig sak for Ap

Blant noen Ap-medlemmer ble dette tolket som at også Aspeli drev med lobbyarbeid for øst.

Dette står i strid til at medlemsmøtet i Hamar med klart flertall går for det vestre alternativet, mens Aspeli selv i kommunestyret før jul stemte for det østre.

Partiveteran Rolf Berntsen tok opp lobby-møtet i årsmøtet onsdag.

Først kom han med kraftig kritikk av at Hamar Ap subsidiært stemte for øst i kommunestyret før jul etter at vest falt. Om den saken sa han at det nå er viktig å se framover.

Ble tatt ille opp

Videre sa Berntsen at han er glad for at partiledelsen har gjort klart at Hamar Ap står fast ved vest, og at ingen representant for partiet skal lobbe for øst. Det var liten tvil om at uttalelsen var myntet på Aspeli.

Det ble ingen videre ordveksling på årsmøtet etter Berntsens utfall, men gruppeleder Grete Solli sier til HA at noen partimedlemmer opppfattet omtalen av dette møtet i HA som at Aspeli lobbet for øst.

– Det skjedde selv om han ble sitert på at agenda på møtet var Nasjonal transportplan. Det ble tatt opp i styret, og fastslått at at vi selvsagt gjør det vi kan med lobby-arbeid og annen påvirkning for å komme i NTP, men ikke deltar i møter hvor målet er å få østlig trasé, sier Solli.

Presser på

Årsmøtet vedtok ellers en uttalelse fra Hamar Arbeidersamfund om viktigheten av å få dobbeltspor til Lillehammer innen 2030 i den nye nasjonale transportplanen for perioden 2018-2029. De krever at innsigelsene behandles raskt av regjeringen, og at prosjektet følges opp av midler.

Hamar kommune oppfordres til å gripe tak i fylkesmann Sigbjørn Johnsens innspill om en dypere kulvert uten massiv utbygging i Hamar-bukta som et kompromiss.

– Urimelig kritikk

Morten Aspeli tar ikke noen selvkritikk for at han deltok på lobbymøte.

Aspeli sier at han ble spurt av ledelsen i Hamar Ap om å stille på møtet, og at tema skulle være Nasjonal transportplan og dobbeltspor til Lillehammer innen 2030.

– Det er riktig at Høyre snakket om trasévalget, men møtet som sådan handlet om Nasjonal transportplan. Kritikken fra seniorgruppa faller på sin egen urimelighet. Transportkomiteen på Stortinget har ikke noe med trasévalget å gjøre. Det er kommunaldepartementet og verken komiteen eller Stortinget som avgjør traseen, sier Aspeli, som sier at de som lurte bare kunne tatt kontakt.

Ordfører Einar Busterud trår til med et forsvar for Aspeli i sakens anledning.

– Aspeli er jo valgt inn i kommunens lobbygruppe. Denne kritikken mot han er urettferdig, mener Busterud.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.