Argumenter for øst

✔ Området hvor jernbanen går i dag kan brukes til andre formål.

✔ Jernbanen opphører som barriere mellom byen og Mjøsa i Hamar sentrum.

✔ Utsikten til Mjøsa fra dagens kvartalsstruktur i sentrum beholdes.

✔ Redusert støy fra togene i Hamar sentrum.

Minus

✔ I anleggsperioden må Stangevegen og Vangsvegen stenges over lengre tidsrom.

✔ Tap av rundt 1.000 parkeringsplasser til Vikingskipet.

✔ Nordlig tilsving mellom Dovrebanen og Rørosbanen er ikke konsekvensutredet. Må gå gjennom Åkersvika naturreservat.

✔ 45 dekar dyrka mark bygges ned permanent, og anleggsarbeidet legger beslag på 126 dekar dyrka mark midlertidig.

✔ Usikkerhet om hva det vil koste å opparbeide strandsonen i Hamar sentrum til park, og finansieringen av det.

✔ 23 til 30 boenheter og 10 næringsbygg må innløses.

✔ Minst reduksjon i biltrafikk.

✔ Fare for tokjernet by.

✔ Frarådes av Jernbaneverket.

Argumenter for vest med kulvert

✔ Sentral stasjonsplassering med mange arbeidsplasser og boliger i gangavstand.

✔ God godstilknytning mellom Dovrebanen og Rørosbanen

✔ Berører ikke dyrka mark.

✔ Redusert støy fra togene nord for Skibladnerbrygga.

✔ Anbefales av Jernbaneverket.

Minus

✔ Kulvert vil redusere sikt fra tverrgater og Strandgata.

✔ I Jernbaneverkets anbefalte forslag går jernbanen i et 50 meter bredt, åpent trau nord for stasjonen.

✔ Utfordrer Hamars byplan fra 1848 med utfylling av Hamar-bukta.

✔ Koigen blir berørt under anleggsperioden

✔ Usikkerhet om Jernbaneverket vil bekoste vannspeil innenfor kulvert.

✔ Fare for at løsningen i for liten grad ivaretar bykvaliteter i Hamar.

✔ 65–70 boenheter må innløses, og 5–6 næringseiendommer.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.