– Vi tror saken får mer oppmerksomhet når vi unge også tar tak, sier aksjonsleder for Katta-russen, Katrine Kleven.

Hun var veldig fornøyd med at russen også i år fulgte oppfordringen om å kle seg i rosa. Her var guttene like ivrig som jentene. – Noen har måtte låne litt klær, og det bidrar til ekstra samhold om aksjonen, sier Kleven.

På rosa-dagen hjalp Kari Gudrun Bakkerud med å sette opp stand med masse ulike rosa-produkter som er laget til inntekt for brystkreftsaken.

– Det er ikke sikkert vi selger så mye her, men vi sørger også for å dele ut informasjon. Selv om elevene er unge, er det trolig mange av dem som enten har opplevd brystkreft i familien eller kjenner noen som er rammet, sier Kari Gudrun Bakkerud som er styremedlem i Brystkreftforeningen i Hamar. Hun minner om at det hvert år oppdages 3.500 nye tilfeller av brystkreft. Hver 12. kvinne får, ifølge statistikken, brystkreft i løpet av livet.

Bakkerud, som selv har vært lærer på Katta, synes det er flott at de unge tar samfunnsansvar, er engasjerte og prøver å gjøre noe for andre.

Hun er spent på hvor mye årets aksjon vil innbringe. I fjor solgte Hamar lokallag alene sløyfer, reflekser, nett, sokker og andre rosaprodukter for til sammen 65.000 kroner. Årets aksjon er rettet mot senskader, spesielt i forhold til arbeidsliv og seksualitet.

Russen har i flere år samarbeidet med Kreftforeningen. Rosadagen for å markere brystkreftmåneden er bare en del engasjementet. Til våren er russen klar med bøsser for å samle inn penger til Krafttak mot kreft.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00