Hilde Stokke Lothe, nyansatt daglig leder for Kirkens SOS i Hedmark og Oppland, beundrer innsatsen til de 26 som betjener krisetelefonen i Hamar, og de 1.000 frivillige kollegene deres rundt i landet. I Hedmark og Oppland er det totalt 92 som inngår i det landsomfattende vaktteamet på krisetelefonen. De tar imot rundt 22.000 samtaler, mailer og chat-meldinger hvert år. På grunn av manglende kapasitet er det bare Lillehammer som kommuniserer med chat.

– Vi er landets største krisetelefon med 300.000 henvendelser i året på landsbasis, og vi gjør en stor innsats for å hjelpe andre. Min jobb er å gjøre de frivillige trygge til å stå i det, sier Hilde Stokke Lothe.

Blir kurset

Kirkens SOS i Hedmark og Oppland har nylig hatt en kursrunde med nye frivillige, totalt 12 stykker. Av disse er det to som går inn i vaktteamet i Hamar. Ny runde med 40-timers- kurs er satt opp i slutten av januar.

Per Lunde, stedsansvarlig i Hamar, håper på flere frivilligkollegaer slik at de kan hjelpe enda flere. For til tross for at de besvarer 6.000 henvendelser i året, fra hele landet, er det flere tusen samtaler de ikke rekker å besvare. De frivillige, som alltid jobber to sammen, har to vakter i måneden. I Hamar er det vakter på kvelds- og nattetid, samt i helgene.

Desember og jul er like om hjørnet, og Per Lunde vet av lang erfaring at det er en vanskelig tid for mange.

– Selv om antallet henvendelser er omtrent som ellers i året, merker vi at alvorlighetsgraden øker inn mot julehøytiden. Det er flere som sliter med ensomhet, og vi opplever at mange er mer deprimert enn ellers i året, sier Per Lunde som har lang erfaring med å snakke med mennesker som ringer krisetelefonen som en siste utveg.

Møtes som mennesker

– Vi er bare mennesker, vi også. Vi møter dem som det mennesket de er, ikke som den sjukdommen de har. Vi skal ikke føre noen journal. Det beste er å være et medmenneske med to ører og en munn. Det er ingen løsning å gi gode råd, men heller stille gode spørsmål slik at de blir mer klar over sin egen situasjon, sier Per Lunde, som gleder seg over hver gang han klarer å nå fram til den som ringer inn til krisetelefonen.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00