I HA 5. oktober gledet Johnsen seg over at Jernbaneverket fikk midler til å fortsette planleggingen av dobbeltspor fra Sørli til Brumunddal.

Ifølge Johnsen skulle det ligge inne midler til å jobbe med reguleringsplan for dobbeltspor på denne strekningen.

Men da Jernbaneverket og andre fikk dukket ned i materien, viser dette seg ikke å stemme.Prosjektdirektør Anne Siri Haugen for InterCity i Jernbaneverket sa på et møte med fylkespolitikere i Vestfold tidligere i oktober at de hadde ventet mer planleggingsmidler til strekningene de er i gang med, og at framdriften trues, også på Dovrebanen. Når HA spør om Johnsen har oversolgt satsingen, blir vi møtt med mye skryt om H/Frp-regjeringens samferdselssatsing.

– Men om det viser seg at det blir behov for enda mer penger, skal jeg selvfølgelig jobbe for det, sier Johnsen.

– Mangel på planleggingsmidler setter framdriften nord for Åkersvika i fare. Er det greit for deg?

– Det er 14 år fram til 2030, og sett i lys av den enorme satsingen på InterCity så er jeg ikke bekymret. Jeg kan berolige deg og leserne med at jeg har fullt fokus på IC og ambisjon om 2030, sier Johnsen.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00