Elbiler og hybridbiler har gjort et kraftig byks på salgsstatistikken i Norge de siste årene. Nå har også Hamar kommune begynt å erstatte den fossile bilparken med mer moderne og miljøvennlige alternativer.

Nylig ankom to franske varebiler som skal fungere som parkeringsbetjentenes nye framkomstmiddel i byen. Hver morgen skal de elektriske doningene kjøre rundt i byen for å sjekke de 69 parkeringsautomatene kommunen eier og drifter. Dermed er kommunens elektriske bilpark økt til 15 kjøretøyer.

Trafikkbetjentene Eva Engli og Stig Bratlie er fornøyd.

– Den forrige bilen var en 96-modell som gikk på bensin. Det har skjedd en del siden den gang, smiler Bratlie – og viser fram en av de nye varebilene.

Nok strøm til bykjøring

Betjentene sier kapasiteten og rekkevidden er mer enn god nok.

– På de lengste dagene har vi kjørt fra sju på morgenen til ni på kvelden på én lading, sier Bratlie.

Også parkeringsleder Kjell Tore Lunde er godt fornøyd etter noen måneders drift.

– Med så korte kjøredistanser er det ingen ulemper med å bruke elektriske biler. Vi hadde behov for to biler, og det har vi nå fått. Så langt har det fungert veldig bra og uten problemer, sier han.

Innkjøpsrådgiver Ole Mattis Furuseth sier det er en bevisst strategi fra kommunens side å kjøpe flere elbiler.

– Dette gjør vi for å redusere utslipp og ta klimaansvar, samt å gå foran med et godt eksempel. Når alle leveransene er gjennomført vil vi ha rundt 60 elbiler som kan brukes av blant annet teknisk drift, parkeringsvaktene, helse og omsorg, sier han.

Kommunen undersøker nå hvor mange elbiler de kan kjøpe.

– Noen steder er elbiler dårlig egnet. Vi vil derfor ikke gå 100 prosent over til strøm. Det finnes alternativer som hydrogenbiler, men det er for dyrt, sier han.

Nye ladestasjoner

Kommunen har besluttet å begynne å kjøpe bilene i stedet for å lease dem fra eksterne selskaper.

– Det er nå mer lønnsomt å eie bilene selv, sier Furuseth.

Det er ingen hemmelighet at elbiler trenger strøm. For å møte det økende behovet har kommunen søkt Miljødirektoratet om pengestøtte – og fått positivt svar.

– Vi har fått støtte til å sette opp 48 nye ladepunkter. Stasjonene er forbeholdt hjemmesykepleien og andre kommunale biler, men det vil også komme nye stasjoner for alle andre, avslutter Furuseth.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.