Det har vært mye usikkerhet rundt det som kalles planleggingsmidler for jernbanen. Planleggingsmidler er avgjørende for å få en byggeklar strekning.

HA har spurt Bane NOR (tidligere Jernbaneverket) om hva som skal planlegges på Intercity-strekningen på Dovrebanen i 2017.

Planleggingssjef Lars Eide opplyser at det i avtalen med Jernbaneverket er avsatt 50 millioner kroner til å fullføre kommunedelplanarbeidet mellom Sørli og Brumunddal og starte på reguleringsplan i Stange kommune.

– Det betyr at vi får til en oppstart av reguleringsarbeidet mot høsten 2017. Vi har fortsatt et mål om å nå Åkersvika i 2024, sier Eide.

Videre er det i avtalen med Jernbanedirektoratet avsatt 10 millioner kroner til tilleggsutredninger.

– Men konkret hva de skal brukes til er det opp til kommunaldepartementet å bestemme. Vi avventer derfor en bestilling derfra, ifølge Eide.

I avtalen med Jernbanedirektoratet er det satt av fem millioner kroner til oppstart av planprogram for Brumunddal–Moelv.

– Det innebærer at vi trolig vil sette i gang et forberedende arbeid med planprogram for Brumunddal–Moelv til høsten. Det er realistisk å få på plass et planprogram i 2018. Det er ikke inngått noen avtale videre nordover etter Moelv. Det betyr at det heller ikke satt av penger til videre arbeid til Lillehammer.

Dette fører i utgangspunktet til forsinkelse i planleggingen nord for Brumunddal. Men forutsetningene kan endre seg; i utgangspunktet er det satt av 5 millioner til oppstart av planprogram, men dette kan endre seg som en følge av behandlingen i NTP. Hva som skjer fra 2018 og framover vil være avgjørende for framdriften, sier Eide.

Det er ventet en pressekonferanse om ny NTP med regjerings- og støttepartier torsdag formiddag.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.