Eide er planleggingssjef for strekningen med dobbeltspor fra Sørli til Lillehammer i Jernbaneverket. Jernbaneverket var ikke til stede i møtet onsdag kveld, men snakket med HA rett etterpå.

– Vi er ikke veldig overrasket over at det ble et øst-vedtak. Til tross for det mener vi at vi har levert et solid faglig grunnlag, og vi mener fortsatt den vestlige traseen er best for togpassasjerene og byen på lang sikt. Vest oppfyller alle krav til en moderne jernbane, sier Eide.

Til departementet

– Hvordan bedømmer du nå muligheten for at det blir forsinkelser slik at strekningen ikke når Nasjonal transportplan?

– Det foreligger to innsigelser til øst, både fra Jernbaneverket og Fylkesmannen i Hedmark. Nå går saken til departementet for avgjørelse, og vi kan ikke gjøre annet enn å avvente. Vi vet ikke hvor lang tid det vil ta. Noen saker har gått fort, andre har tatt lengre tid, sier Eide.

Kompakte byer

Eide fastholder årsakene til at Jernbaneverket har anbefalt vest, nemlig å utvikle kompakte byer for å redusere transportbehov.

– Vest er vårt primære standpunkt. Nå mente ikke kommunestyret det. Vi har lagt ned innsigelse på øst, noe som skyldes at vi er redd for byspredning, en todelt bykjerne og at det blir mindre reduksjon i biltrafikk når stasjonen ligger utenfor bykjernen, samt at øst har den dårligste løsningen for godstrafikken. Hamar kommune og Jernbaneverket blir ikke enige, så da blir det opp til departementet å fortelle hvordan det skal bli. Saken er tatt ut av våre hender, og hva departementet vektlegger må de svare for, sier Eide.

Både i Stange og Ringsaker kommuner har kommunestyrene vedtatt Jernbaneverkets anbefalte trase. Eide sier at de nå kan gå i gang med å regulere traseene der, og at det er aktuelt å starte opp med regulering i Stange i 2017 med tanke på å ha bygd dobbeltspor mellom Sørli og Åkersvika innen 2024.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.