Det opprører Gerd Wikan på Ringnes gård i Stange. Fordi bakkenettet enn så lenge er dårlig utbygd i traktene i Stange Vestbygd, har storgården radiobredbånd fra en sender på Helgøya. Akkurat nå er hastigheten null megabit per sekund. Wikan mener det er lite tillitsvekkende at bredbåndgiganten må ha åtte dager på å få ting i orden.

– Det er helt utrolig i 2017 at Eidsiva bredbånd kan bruke over ei uke på å rette en feil, sier en fortvilet Wikan til HA.

GÅR UTOVER ARBEIDET

For det var onsdag i forrige uke at det ble problemer med senderen på Helgøya, som betjener om lag førti abonnenter på Hedmarken. Radiobredbånd er bredbånd via radiosignaler, og er noen steder et tilbud der det ikke er mulig å levere internett over ADSL, kabel-TV eller fiber.

Wikan forteller at de manglende signalene går utover arbeidet på gården. Blant annet får de ikke utført obligatoriske registreringer i jordbruksdrifta, og de har også blitt tvunget til å utsette en elektronisk søknad om grøftetilskudd.

– Vi får ikke utført nødvendig arbeid, fastslår Wikan.

DÅRLIG INFORMASJON

Stangesokningen mener også informasjonen fra Eidsivas side har vært dårlig. Først mottok de en melding om at feilen skulle være rettet i løpet av torsdag 20. juli. Så kom kontrabeskjeden sent fredag 21. juli om at reparasjonene ikke ville være ferdige før 27. juli.

– Jeg synes ikke det virker som om de tar kundene alvorlig. De gir ikke fortløpende beskjed om status, sier Wikan, som selv har purret på informasjon.

HADDE IKKE DELER PÅ LAGER

Eidsiva bredbånd opplyser til HA at det tar lang tid å reparere radiosenderen fordi delene som var defekte, ikke fantes på lager hos bredbåndsleverandøren. Dermed måtte de bestilles. Det tok også noen dager å finne ut nøyaktig hva som var feil.

– Burde delene vært på lager?

– Ja, det burde de selvsagt vært, og det beklager vi, sier direktør for drift i Eidsiva bredbånd, Bjørn Rognlien.

I Stange er de ikke imponert over hvordan Eidsiva bredbånd har håndtert situasjonen.

– Oppsummert er vi skuffet over Eidsiva. Både over at de bruker så lang tid og over mangel på kommunikasjon med oss som kunde, sier Gerd Wikan.

– Må bare beklage

Eidsiva bredbånd legger seg flate, og lover kundene kompensasjon for lang rettetid.

Det sier direktør for drift i Eidsiva bredbånd, Bjørn Rognlien, til HA.

– Dette er selvsagt ikke innenfor det vi finner akseptabelt som rettetid. Kundene det gjelder vil få en kompensasjon. Vi må bare beklage, sier direktøren.

Totalt berører feilen rundt 40 radiobredbåndskunder, hvorav de fleste skal være bosatt på Helgøya. 

Rognlien forteller at har byttet en rekke komponenter på radiosenderen, før de fant ut hvilke deler som var defekte. Nå er de aktuelle delene på veg, og alle krefter settes ifølge direktøren inn for at saken skal være løst i løpet av 27. juli. 

– Saken har fokus fra vår side. Jeg håper virkelig at dette blir i orden igjen til den datoen, sier Rognlien, som forsikrer om at åtte dager rettetid ikke er normalt hos bredbåndsselskapet:

– Det er utvilsomt lang rettetid, og det er ikke denne rettetiden Eidsiva bredbånd normalt opererer med, forteller han.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00