HA har tidligere omtalt hvordan Nye Veier ønsker å spare penger ved å redusere frostsikringen på nye E6 nordover fra Kolomoen i Stange.

Vegdirektoratet er av en annen oppfatning, og mener redusert frostsikring øker faren for telehiv.

Vegdirektoratet fastholder derfor at frostsikringen skal være 2,4 meter dyp på de strekningene hvor det skal bygges ny veg.

Frykter økt risiko

Ifølge direktoratet er konsekvensene av telehiv økte trafikant- og vedlikeholdskostnader, og i verste fall redusert trafikksikkerhet og framkommelighet.

– Det gir derfor bedre utnyttelse av samfunnets midler å bygge tilstrekkelig robuste veger, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet.

Nye Veier har søkt om å benytte en vegoppbygging som er inntil en meter tynnere enn gjeldende regelverk tilsier. Når det gjelder bygging av ny veg fra grunnen av, skal gjeldende regler benyttes. Det framholder Vegdirektoratet i sitt svarbrev til Nye Veier.

Ja til gjenbruk av dagens E6

Vegdirektoratet derimot er positive til at store deler av dagens E6 mellom Kolomoen i Stange til Ensby nord for Lillehammer gjenbrukes – under forutsetning av at vegen har tålt frostpåkjenningene over tid. Disse strekningene er bygget ut mellom 1970 og 1994.

I en e-post til HA skriver Nye Veiers prosjektdirektør Øyvind Moshagen blant annet følgende:

– Det er bra at vi har fått avklart hvordan regelverket skal tolkes angående frostsikring.

Moshagen mener Nye Veier nå har fått gode og tydelige avklaringer på hvordan de skal bygge nye E6. Dette gjelder både for etappene hvor vegen skal utvides med to felt langs eksisterende veg, og der det skal bygges fire helt nye felt fra grunnen.

– Strekningene som skal gjenbrukes er bygget med vesentlig tynnere overbygning enn dagens regelverk tilsier, og har vist seg å tåle frostpåkjenningene godt over tid, skriver Moshagen.

E6 blir dyrere

Moshagen er samtidig skuffet over at man ikke får benytte seg av tynnere frostsikring etter svensk modell.

– Nye Veier er fremdeles av den oppfatning at motorvegene i Sverige holder en fullgod standard. Vi oppfordrer Vegdirektoratet til å starte utviklingen av en norsk versjon av det svenske dimensjoneringsverktøyet.

Moshagen anslår at man på strekningen Kolomoen–Øyer kunne ha spart inntil 500 millioner kroner ved å benytte den svenske metoden.

– Disse midlene skulle vi gjerne ha benyttet til å bygge mer firefelts motorveg med stor effekt på trafikksikkerhet og fremkommelighet, avslutter han.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.