Leder Nikolai Astrup i stortingets transport- og kommunikasjonskomite farter land og strand rundt i valgkampinnspurten i sin elbil Tesla.

Torsdag stanset han på Hamar for å snakke om samferdsel og spesielt jernbane.

Het sak

I Hamar har jernbanetrasé blitt en het sak i valgkampen etter statsminister Erna Solbergs besøk på Skibladnerbrygga 11. august.

Astrup stiller seg fullt og helt bak både Hamar Høyre og statsministerens øst-støtte.

– Jeg kommer fra Oslo, og unner Hamar den fantastiske byutviklingen vi har sett i Oslo med fjorbyen. Med min erfaring fra Oslo, mener jeg det vil være et historisk feilgrep å legge dobbeltspor i strandsonen, mener Astrup.

Ny bydel

Han mener dagens stasjonsområde kan omgjøres til en ny bydel med boliger og næring.

– Hvis regjeringen er så sikre på at øst-alternativet er det beste, kunne de jo bare ha vedtatt det nå?

– Ut fra det vi vet nå, har statsministeren vært tydelig på øst. Det er helt naturlig at vi må få alle detaljer på bordet før en beslutning fattes, mener Astrup.

Vil jobbe raskt

– For eksempel Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum frykter en svekket framdrift i planprosessen dersom øst velges. Hva tenker du om det?

– Vi vil jobbe så raskt som mulig slik at Hamar by får dette avklart. Når det gjelder bruk av dyrka mark, må man se på avbøtende tiltak, og det er jo én av grunnene til at vi må gå nærmere inn i alternativ øst, sier Astrup.

Krympet arealbeslag?

Varaordfører Knut Fangberget (H) deltar også under samtalen, og i likhet med ordfører Einar Busterud mener han det går an å krympe arealbeslaget i øst ned mot fem mål.

– Vi mener det bør utredes å legge Vangsvegen over dobbeltsporet i stedet for motsatt, og at det gir mulighet til at sporet over Børstad kan dukke tidligere ned i en lengre kulvert, mener Fangberget.

Varaordføreren ser på det som en stor seier for Hamar Høyre at både regjeringen og Høyres stortingsgruppe stiller seg bak det østre alternativet.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00