Sist Dag Skedsmo stilte ut i Kunstbanken, for elleve år siden, viste han arbeider på halvannet tonn med rustfritt stål i hovedsalen. Det er tyngde over årets utstilling også, og hovedprinsippet er igjen spillet med – nesten – identiske geometriske former. For dette å basere skulpturene på variasjoner innen de samme geometriske prinsippene, er Dag Skedsmos hovedgrep. Og selv om det er strengheten som råder, oppstår det likevel en lekende undertone i det geometriske spillet.

Og plutselig, midt i en utstilling preget av motsetningen mellom det svartlakkerte og hvitlakkerte stålet, anes et rødt lys bakenom et av veggobjektene.

– Jøsses, tenker en uvilkårlig, – går det an det a?

– Det blir ofte serier når du sitter og tukler med en form, sier Skedsmo.

Og det er nettopp spillet i seriene, vridningene som skaper variasjon selv om utgangspunktet er felles og fast, som skaper spenningene.

Og lurer en på om billedkunstneren er systematiker, så er han nok det.

Vegen til Aleppo

Tekstilkunstneren Inger-Johanne Brautaset har også et strukturelt utgangspunkt for mange av arbeidene sine. Utgangspunktet er dagens dystre virkelighet i Syria. Men prosjektet startet med flere reiser til Syria i fredstid, spesielt med en fascinasjon for spor etter tidligere tiders by-strukturer, avdekket av arkeologiske utgravinger. Siste gang var hun der i 2010. Hun var invitert tilbake i 2012, så kom krigen

I tillegg viser hun en serie mindre arbeider i svart/hvitt som viser glimt av Syrias kultur og historie. Men krigens bilder er også kommet inn i motivene, og gjør dem stadig mørkere.

Mor og barn

I kjelleren viser Maria Konstanse Bruun en foto-utstilling med iscenesatte portretter av kunstneren og hennes lille sønn, med fokus på utfordringene og kravene den unge moren møter. Og de viser seg å være langt mer utfordrende enn det rosenrøde mor-barn-bildet som gjerne råder.

Les også
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.