Orgelbrus og klokkeklar trompetklang: Det var mektige lyder som fylte Vang kirke onsdag kveld. De rundt 150 publikummerne fikk høre Ole Edvard Antonsen og den engelske organisten Wayne Marshall spille musikk fra vidt forskjellige stiler og tidsaldre.

De to musikerne hadde på 90-tallet stor suksess med konserter verden over, og etter 15 års fokus på individuelle karrierer er de klare for å spille sammen igjen.

Konserten i Vang er del av en to uker lang norgesturné, der de to spiller i konserthus og kirker over hele landet. Prosjektet er ambisiøst: Musikerne har med seg en stor notebunke, og tilpasser programmet til hvert eneste konsertlokale de holder konsert i.

Religiøse meditasjoner

Konserten åpnet med moderne tsjekkisk musikk for orgel og trompet. Den sterkt religiøse komponisten Petr Ebens stykke «Okna» er basert på fire glassmalerier av Chagall – og gjennom de fire satsene fikk publikum høre meditasjoner over hvert enkelt av dem. Her fikk både Antonsen og Marshall vist fram sitt enorme musikalske spekter, fra lavmælte og fjerntklingende trompettoner i en sats, til brå og aggressive vendinger i orglet i en annen. I siste sats svevde Antonsens trompet over en russisk-ortodoks hymne. Han mante med stort hell fram instrumentets varme og lyriske side – før begge musikerne gikk inn i en mektig avslutning.

Så var det tid for å hoppe 300 år tilbake i tid, til den tyske barokkomponisten Georg Phillip Telemann. Hans «8 heroiske marsjer» ble framført med bravur, og Antonsens pikkolotrompet gled sømløst og presist opp i instrumentets høyeste register.

Elegante improvisasjoner

Marshall er kjent som en dyktig fortolker av amerikanske komponister, og konserten ble avsluttet foran klaveret. Her spilte de en energisk versjon av George Gershwins «Tre preludier», før de gikk i gang med to av hans mest kjente sanger: «Summertime» og «Someone to Watch Over Me», til gledessukk i salen. Improvisasjonene snodde seg vakkert rundt melodilinjene, til et elegant akkompagnement fra Marshall.

Etter en vellykket gjenforening, endte konserten med velfortjent, stående applaus.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.