Tre og en halv million personer har passert billettgrinda siden åpningen i 1992. Det ble nasjonens mest markante idrettsanlegg bygget i nyere tid. – Et landemerke for regionen, men også nasjonalt og internasjonalt, sier administrerende direktør i Hamar Olympiske Anlegg, Viggo Sundmoen.

– Som vintersportanlegg ble Vikingskipet spådd en rask død, men 25 år etter er aktiviteten fortsatt stor på isflaten. Og i mars er det igjen VM. Hva skjedde?

– Mitt første oppdrag, da jeg ble ansatt i 2001, var å lande kontrakten mellom Hamar kommune og Norges Skøyteforbund om å gjøre Vikingskipet til nasjonalanlegg for skøytesporten.

– Var det ikke allerede nasjonalanlegg?

– Nei. Diskusjonen hadde gått fram og tilbake. Og det var mange heftige diskusjoner. Skøytesporten ønsket is hele året. Avtalen ble signert i 2001 for ti år. Og den ble fornyet ti år etter – og gjelder nå fram til 2020. Avtalen er på 120 millioner for ti år, bidrag på 60 millioner fra Hamar kommune og bidrag på 60 millioner fra kulturdepartementet. Uten avtalen kunne vi eksempelvis ikke lagt det nye gulvet, som kostet 61 millioner. Og det er nytt høyttaleranlegg, det er nye teleskoptribuner, nytt styringsanlegg for kuldesystemet, vi har nye storskjermer.

– Hvor mange isdøgn er det i året?

– 150. Resten av året drives dette kommersielt.

– Og nå er det liv laga for drift av hallen?

– Ja, nå er det liv laga for drift i mange år framover.

– Er status som nasjonalanlegg truet i dag? Kan Vikingskipet miste nasjonalanlegg-statusen til eksempelvis et anlegg i Oslo?

– Nei, mener jeg. Investeringen på 61 millioner på nytt dekke viser at det satses på Vikingskipet. Alle våre mesterskap er også gode argumenter for at dette er nasjonalanlegget. I tillegg står vi sterkt ved en eventuelt ny søknad om olympiske leker til Norge. Nå er det snakk om gjenbruk, ta ned kostnadene, justering av det hele ned til et fornuftig nivå.

– Vil Vikingskipet bli berørt av en eventuelt trase øst for jernbanen?

– Ja, vi vil få halvert antall parkeringsplasser, fra 2.000 til 1.000, og det har vi beskrevet som dramatisk for den kommersielle driften. Eksempelvis vår- og høstmarked er avhengig av godt med parkeringsplasser. En slik reduksjon av antall parkeringsplasser vil true dagens kommersielle virksomhet.

– Det var i 2007 60 millioner i etterbruksfondet, 45 millioner i 2008. Er det fortsatt penger i etterbruksfondet?

– Ja. 5,5 millioner.

– Er disse midlene fortsatt fordelt på fond, aksjer og penger på bok?

– Nei, dette er i dag kontantbeholdning.

– Har dere opplegget klart for VM allround i mars?

– Det vil bli et skikkelig «kick off» fredag 3. mars, byen skal settes i VM-modus, vi skal ha et stort utendørstelt – og det kommer mange fra Nederland. 8.000 billetter er allerede solgt, men det er godt med plass igjen – spesielt i svingene.

– Hva er ditt personlig største minne fra Vikingskipet?

– Det er konserten med Andrea Bocelli i 2005. Før konserten fikk vi vite om at falske avtaler for Bocelli-konserter var gjort, og jeg må si, ja, at det kom en liten tåre fram da han faktisk sto der.

– Bocelli, Cliff, Beyonce, Stevie Wonder, Santana, Knopfler har alle stått på scenen i Vikingskipet. Får vi oppleve flere store artister i hallen?

– Det er et mål. Nå samarbeider vi jo med Hamar kommune og Stange kommune om konsertene på Stortorget. Vårt innspill er at vi bør lage et eget selskap, eid av samarbeidspartnerne, for å gjøre denne oppgaven, for å arrangere disse store konsertene.

– Vil Vikingskipet få et sponsornavn som Hamar Olympiske Anlegg har fått?

– Neppe. Skulle det dukke opp en stor nasjonal sponsor, så vil det nok bli vurdert – men i utgangspunktet er ikke Vikingskipet til salgs på en slik måte. Vikingskipet er et landemerke for regionen, ja faktisk også både nasjonalt og internasjonalt. Og … Ja, alt er jo ikke til salgs for penger.

– Om det skulle bli en trase øst, kunne stasjonen legges i tilknytning til Vikingskipet?

– Jeg ønsker ikke å si noe verken om øst eller vest, men Vikingskipet er ikke tjent med å bli liggende inneklemt mellom et jernbanespor og Mjøsa. Det handler om selve bygget, arkitekturen, designen, men også rammen rundt, beliggenheten. Jeg vet jo ikke alt om hvordan dette er tenkt, men ut fra hva jeg har sett av tegninger, så ser det ut som Vikingskipet blir klemt inne. Slik det er nå, så ligger det jo fritt og storslått. Og … Ja, det var jo til og med en frisk diskusjon da vi skulle lage et nytt inngangsparti for publikum. For Vikingskipet er det best at det blir som det er.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.