– Jeg opplevde en sånn «hjertekontakt», sier Camilla Tømta, frontfigur i «Low-Fly Quintet».

Bandet er på en måte et direkte resultat av møtet med Holiday og andre jazzlegender fra første halvdel av 1900-tallet. Det var noe som klaffet på en ny måte for den norsk-amerikanske sangeren, med bakgrunn fra blues, folk og gospel. Jazz hadde hun ikke drevet så mye med før.

– Det er noe med låtene fra den tida, tekstene er like viktige som melodien. Det er på en måte lyrikk, med veldig god musikk til, sier Camilla engasjert.

LES ANMELDELSEN: HA triller en sekser på terningen

sterke tekster

På kvintettens første plate «Stop for a while» har Tømta, i tillegg til å skrive egne låter, gjort et utvalg fra det rikholdige repertoaret til den tidlige vokaljazzen.

Den første «coverlåten» på plata er «Black and Blue», med en sterk tekst om det å være afroamerikaner i tida da raseskillet i USA var på sitt verste. Setninger som; «my only sin is my skin» er sterke og direkte, og ikke minst politiske, og man kan jo tenke seg at Tømta, som selv har afroamerikansk far, ikke har valgt sangen tilfeldig.

Hva betyr teksten for deg?

– Den er ikke selvbiografisk, men relevant. For meg handler den om hvordan man kan bli satt utenfor pga. av ting man ikke kan noe for selv, om det er hudfarge, legning, kjønn, religion eller nasjonalitet, sier Tømta.

– Man skal ha et forhold til det man synger, for det skal være ekte hver eneste gang man synger den.

«Low-fly quintet»

At Camilla mener det hun synger og er en god tekstformidler, er en av grunnene til at trommis Skjalg Lidsheim sa ja på flekken, da Camilla ville ha han med i bandet. Han hadde allerede hørt vokalisten på konsert.

– Jeg husker jeg tenkte; herregud, hun vil jeg spille med! sier trommisen.

– Det var noe med stemmen og innlevelsen, man blir dratt inn i en annen verden. Og det er faktisk lettere å spille trommer når teksten også er interessant.

I tillegg til Skjalg, har Camilla fått med seg Ole Gjøstøl på klaver, Uri Sala på bass og cellist Siri Snortheim.

gjøre det til sitt

Å bruke cello i en jazzkvintett er ikke helt vanlig, men det var viktig for bandet å gjøre jazz-klassikerne til sine, og gi dem et moderne uttrykk. Tømta, med sin bakgrunn fra andre stilarter tenker ikke på jazz først og fremst som noe som skal improviseres fram, men bygger det opp lag for lag som man ville gjort i en pop-produksjon. Kore gjør de også, noe som heller ikke er vanlig innenfor denne sjangeren.

– Vi må jo gjøre det på vår måte, eller så er det jo ikke noe poeng, sier Camilla, som prøver å ikke tenke på at å lage egne låter som skal stå sammen med disse udødelige sangene, er litt som å hoppe etter Wirkola.

– Ikke litt. Det er veldig! ler Tømta, som likevel ikke har latt seg skremme og serverer fem egenkomponerte låter på albumet.

jazzklubb-følelse

Det helhetlige målet med musikken, er å få ned pulsen til lytteren, samt gi følelsen av å være på en røykfylt jazzklubb i New York på 1930–40 eller 50-tallet, hvor Billie Holiday kunne opptrådt.

– Jeg tenker ofte at jeg er født 100 år for sent, sier Camilla, og legger til;

– Med en klype salt. Med min hudfarge var det jo ikke akkurat roserødt. Så når vi gjenskaper en sånn jazzklubbstemning, så velger vi bare de fine tingene. Vi har f.eks. felles backstage for hele bandet! spøker vokalisten.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.