Trioen leverte varene som forventet, med et begeistret og innlevd samspill. Det ble en leken og elegant kveld, men også med en mer ettertenksom og var Mozart. Og det ble til og med litt søtt! Men det var kanskje mest takket være Mozartkulene som raust ble delt ut i den lille pausen.

Lek med kjegler

Valg av verkene var nesten selvsagt, for klarinetten var i Mozarts tid helt ny. «Trio for klarinett, bratsj og klaver i Ess-dur», den såkalte «Kegelstatt-trio», var først ute. Bratsjen var for denne anledningen byttet ut med cello, som fungerte like bra, selv om den ikke alltid var like lett å høre foran klaveret.

Dette verket er som en eneste stor lek, hvor instrumentene snakker sammen på lystig vis. Det var som skrevet for den lokale trioen! Særlig hos Torhild Fimreite, som ledet an på klaveret, satt smilet løst. Torgeir Ziener kunne ikke ha spilt mer virtuost, og Arjan Nielands trioler i andre sats var virkelig noe for seg. Disse musikerne er så samspilte, og instrumentene snakket virkelig liksom i munnen på hverandre om denne artige kjegleleken, som verket har fått som binavn. Dette var den lekne Mozart på sitt beste!

Elegant

Som en liten intermesso presenterte Torhild Fimreite en liten perle, nemlig «Fantasi i d-moll», som er en av de mest spilte solo klaververkene av Mozart. Det ble en nydelig versjon, som hun startet nokså rolig og kontrollert, hvor hver note var nøye plassert. Det ble riktig nett og dermed ytterst elegant.

Men også dette verket fikk en leken avslutning, og det var så deilig å se at Fimreite gikk inn for det, med et lunt og vennlig smil. En flott avslutning av kveldens første del.

varsomt Med gjestene

For å kunne spille «Kvintett for klarinett og strykekvartett, A-dur» trengte de gjesteartister. Berit Cardas førte an. Det ble en helt annen energi, særlig i 2. sats «Larghetto». Det er nesten som en forsiktig duett mellom 1. fiolin og klarinetten, med de andre varsomt i bakgrunnen. Selv om tredje satsen kunne ha svingt litt mer, ble den siste satsen overlegent bra spilt. Hver variasjon kom virkelig til sin rett, og de kjappe partiene i igjen fele og klarinett var upåklagelige.

Dermed ble Mozart belyst meget bra og med stor variasjon!

Terningkast: 5

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.