Dreggefisket på Mjøsa har foregått i mer enn hundre og femti år, og båtbygging er naturlig nok et sentralt kapittel i historien. Stammens medlemmer kjenner godt til Holland-båtene, Karl Antonsen-båtene, Kindli-båtene, Holthe-båtene og Skundberg-båtene. Mang en rugg er dratt opp i disse klassiske farkostene.

Sju båter

Nå bygges sju såkalte «Mjøsbåter» på Ringstrand, nedenfor Ringsaker kirke, under veiledning av Jan Viggo Pettersen fra Gjøvik.

– Jeg var med Holth’n å bygde, jeg var med Kindli’n, sier Jan Viggo, som selvsagt også er en dreven mjøsfisker (pers på 8,64 kilo fra i fjor). Han har selvsagt også bygget sin egen båt, og har bygget båter til sine to sønner. Nå hjelper han gutta i Moelv og Omegn Jeger og Fiskerforening.

Mer enn to hundre timer tar det å bygge en slik mjøsbåt, som er cirka fem meter lang, 150 centimeter bred, som har fem hundre nagler – og som veier noe slik som hundre og femti til to hundre kilo.

Ville kjøpe

– Jeg ønsket egentlig å kjøpe en båt av Jan Viggo. Vi var i et lag sammen, og jeg spurte ..., sier Robert Larsen.

Jan Viggo Pettersen svarte med å spørre om Robert hadde et sted å bygge båter. I så fall ville han reise fra Gjøvik til gutta i Ringsaker et par ganger i uka gjennom vinteren.

Nå har Jan Viggo selv bygget en båt til, samt at han har hjulpet Robert Larsen, Andre Løkken, Håvard Hansen, Egil Sjørengen, Bjørn Magne Øverlien – og Per Robert Larsen, samt at Arild Solbakken fra Redalen er innom og får instruksjoner for bygging av en båt hjemme.

Båtene er utrolig flotte, det er gjort et nøyaktig arbeid i minste detalj.

– Det blir messom som et stuggumøbel, et stasmøbel, sier Jan Viggo Pettersen.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00