Det er moro å se og høre ferskinger som virkelig kan det de driver med. Det fikk publikum under Hair-premièren.
Det er en energisk, tiltalende, sjarmerende og solid musikalforestilling Cultur & Champagne, med produsent Anders Grobstok Dalen i spissen, har stablet på beina. Applausen satt løst hos premièrepublikumet i Hamar teater onsdag kveld.

Vi er i 1968, i USA. Tusenvis av amerikanske ungdommer er sendt i Vietnamkrigen. Samtidig blomstrer hippiebevegelsen, «make peace, not war». Claude (Glenn-Terje Nordengen) får tilsendt innkallingskort, men i hippieleiren der han holder til, er sånt noe man brenner, eventuelt spiser opp.
Foreldrene hans er av en noe annen oppfatning, men han minner dem om at de er i 1968, ikke 1948. Han har frihet nå, mener han.
- Ta og brenn bh-en 'a, før du forvandles til et jævla tv-apparat, roper han til moren sin.
Berger (Magnus Tonning-Riise) er blitt kastet ut av skolen, etter å ha fôret kjemilæreren med dop, og Jeanie (Astrid Krohg) er gravid. Hun skulle ønske Claude (Glenn-Terje Nordengen) var faren, men hun vet ikke.
Når man tenker på hippier, popper rus og sex fort opp som hovedpunkter. Selv om Jeanie (Astrid Krohg) synger om «frels meg, elskete pille» og om svoveldioksid, handlet egentlig hippiebevegelsen om mye mer. Det var ungdom med meninger, som ville finne sin egen veg, som ikke ville la seg diktere av foreldregenerasjonen. Det er nettopp dette forestillingen tar for seg, dragkampen mellom foreldres forventninger og ungdomsopprør, mellom venner og familie. Det er fortsatt aktuelt.
I rollene, som sangere og dansere, finner vi en blanding av lokale talenter, noen helt ned til 15-årsalderen, og noen med relevant utdanning. Felles for dem alle er at de kan det de holder på med.
Forestillingen åpner med Aquarius. Hanne Seem Murbræck (22) setter standarden. Det er trøkk fra første tone. Magnus Tonning-Riise (18) tar over. Han har en flott stemme, og en knallgod innlevelse.
Nivået er høyt, i et amatørteaterperspektiv. Dette er en forestilling man fint kan ofre et par timer på, uten at man behøver å kjenne noen av dem som står på scenen. Produsent Anders Dalen og regissør Karoline Solbakken har gjort en god jobb. Bandet er slett ikke å kimse av, og scenen i sin helhet virker godt gjennomtenkt. Lyset er med på å skape flott stemning.
Tekstene er på norsk. Ofte kan det være rart å høre musikaler på morsmålet, men det klinger godt.
Det lille minuset med oppsetningen, er at historien havner i skyggen av musikken. Til tider, særlig i første akt, minner det litt om en konsertversjon. Karakterene skal presenteres, og omtrent alle har hver sin sang. Produsent Dalen har hele tiden vært klar på at dette absolutt ikke er ment som noen sceneversjon av filmen, men her og der er trådene litt i overkant løse.
Sangere og skuespillere kompenserer med strålende prestasjoner, så alt i alt er Hair-oppsetningen verdt å få med seg. Sju forestillinger står på plakaten, de siste 1. mai.
 

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.