Torsdagens verdenspremière på «I Cancelliraadens dage» ble en festkveld av de sjeldne. Det var kvelden da alle strålte og koste seg, og syntes at en tre og en halv time lang operaforestilling var aldeles toppers.

- Det aller gledeligste er kanskje hvordan publikum er med helt fra starten og oppdager hvordan musikken er med på å underbygge det som skjer, sier operasjef Durita Brattaberg.

 

Premièren var også den første offisielle bruken av den nye teatersalen i Brumunddal. Og om forestillingen fikk mye ros, så fikk salen det også. For med ett har Brumunddal fått en teater- og konsertsal som for tida er den beste på Hedmarken.

- De får det virkelig til i Ringsaker for tida, konstaterte fylkesmann Sylvia Brustad.

- Tenk å få en slik sal for bare 12 millioner kroner, sa tidligere ordfører Thor Lillehovde.

- En gledens dag, sa ordfører Anita Ihle Steen, og da tenkte hun på både salen og forestillingen.

Å skulle gjøre en operaforestilling av Tryggve Andersens roman «I Cancelliraadens dage» er en utrolig ambisiøs satsing fra en distriktsopera. Spenningen var da også stor før første akt, ikke minst fordi musikken ville være helt ukjent for alle, men også fordi Tryggve Andersens roman nok også var ukjent for en stor del av publikumet.

Men allerede i den første pausen var det klart at forventningene ble innfridd.

- Dette er fantastisk flott, hva annet kan en egentlig si, sa Ringsakers kultursjef Asle Berteig.

- Når du går på en kjent opera, vet du hvilke musikalske høydepunkter du kan vente på. Men her visste folk ingenting om det de skulle få høre. Og likevel virker det som det stort sett satt med det samme.

- De som vil få aller mest ut av det, er nok de som kjenner historien fra før, sier Arne Brendbekken.
Og han kjenner den i hvert fall, for det var han som kom med idéen og skrev den første librettoen til operaen. Selv jobbet han i fire år med stoffet. Og samspillet mellom storfolket og tjenerne på scenen var en av idéene han utviklet. For begge hører hjemme i historien.

- Alt er gjort så respektfullt, sier Ragnhild Nyhus, Flagstadmuseets leder. Og da er det spesielt bildet av tjenestefolket og embetsmennene hun tenker på.

- Det blir aldri noen latterliggjøring, ingen satire, men alt er gjort med respekt, sier hun.

På forhånd var det et spørsmål om en så mørk og dyster roman kunne gi en forestilling også med rom for glede og humor. Men det viste seg at det også var mulig.

- Jeg koser meg fælt, sa billedkunstneren Sissel Schlømer Johansen, som også hadde utstilling i foajeen.

- At en slik oppsetting er mulig, viser hvordan RingsakerOperaen har vokst, sier tidligere operasjef Lars Erik Hermansen, som ledet RingsakerOperaen fra 1994 til 2000.

- For en del år siden tenkte vi at det mest revolusjonerende vi kunne gjøre med opera på Hedmarken, var å spille opera. Men nå er både RingsakerOperaen og publikum modne og voksne nok til å ta imot helt nytt stoff, sier han.

 

Les anmeldelse i HA fredag!

 

 

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.