Helene Uri skriver med en enkel eleganse, klarhet og en språklig snert som få andre. I det varierte forfatterskapet hennes er det ikke alltid at den språklige renheten og velbalanserte kjøligheten bærer stoffet like godt, men i «Hålke» stemmer det meste. For Uris romaner er gjerne på sitt beste når hun framstiller spillet mellom en stram og litt kjølig overflate og underliggende krefter som truer med å bryte gjennom. Og det er nettopp mellom disse to planene spenningen sitrer i «Hålke».

Verden under is

Ebba og Karl har et langt ekteskap bak seg. De har hatt sine sammenstøt, men har også utviklet sine felles rutiner som preger samlivet på godt og vondt. En vinterdag brytes den daglige rutinen ved at isen har lagt seg så hard og glatt at de ikke engang kan gå på butikken. Frykten for en brukket lårhals fører til at Karl bestemmer at de ikke kan gå ut før det blir strødd, og det viser seg å ta noen dager. I disse dagene er det handlingen utspiller seg hos de to innestengte, som også opplever at den fysiske innelåstheten med hverandre fører til at konfliktene og sammenstøtene blir stadig heftigere.

Slik oppstår et kammerspill med to skikkelser der Ebba er den som stadig gir inntrykk av å ville bryte ut, og Karl er den som styrer og holder igjen.

Samlivets mekanismer

Med denne situasjonen som utgangspunkt utvikler romanen seg som et tett kammerspill om samlivets mange ulike mekanismer. I første omgang synes det å være hun som lettlivet og utferdslysten og han som dominerende som preger forholdet. Men etter hvert viser det seg å være mer sammensatt enn som så.

Men samtidig som konfliktnivået økes for hver dag som går, beholder de to også de kjærlige rutinetegnene som de har utviklet gjennom samlivet. For de har stadig et ømhet for hverandre, som når hun stadig kjæler med ørene hans. «Så pene ører du har, hvisker hun, som hun alltid gjør. Og han svarer slik han skal: – Jeg har spart lenge.»

Og slike små humoristiske innsmett av varme er med på å skape nerven i boka. For dette er ikke nødvendigvis en roman om et ekteskap som har gått i stå, men enda mer en roman om hvilke mekanismer som gjør seg gjeldende i en rutinepreget hverdag. Og om omkostningene det medfører.

Og Helene Uri imponerer med sitt både faste og varsomme grep om et nyanserikt stoff.

Les også
Les også
KULTUR Bokanmeldelse
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.