«Det skjedde ikke så mye den første tiden, men et løfte lå i luften.»

Slik starter «Den grå regnbuen», debutromanen til Knut Faldbakken høsten 1967. Det var som om selve åpningssetningen varslet at noe var på gang. «Nye stemmer» heter romanens første del. Det fortalte også at noe spesielt var i ferd med å bryte seg fram.

«Hans første roman handler om unge mennesker i dagens Paris. De møtes under særegne omstendigheter, alle lever på sett og vis i et vakuum, i en overgangstid da noe er avsluttet og noe kanskje skal begynne.»

Med denne baksideteksten varslet også forlaget at noe var i emning. Det viste seg å stemme.

Det egentlige livet

Knut Faldbakken var 26 år gammel, hadde brutt opp fra både studier og Hamar og dratt til Paris for å skrive. Ti år senere forklarte han HAs lesere hvorfor han hadde gjort det.

«Jeg følte vel at jeg hadde et stort uttrykksbehov, at noe liksom måtte skje,» fortalte Faldbakken i HA.

«Verden var forlokkende, vi var nygifte, mulighetene syntes så mange, også mulighetene til å bli en bra forfatter.»

Etter ei uke i Paris, rigget han opp skrivemaskina og begynte å skrive.

– Fra første øyeblikk følte jeg meg fullstendig på plass, sier han.

– Jeg hadde ikke akkurat vunnet i Lotto. Men det var i hvert fall som å ha oppdaget Sydpolen.

– For jeg visste jeg var kommet på rett hylle. Det var da det egentlige livet startet, Og det er helt sant. Helt presist sant.

Feirer med Uår

Feiringen av høstens 50-årsjubileum skjer ved hjelp av en nyutgivelse av romanen «Uår» – dobbeltromanen som mange holder som hovedverket hans, og som ble utgitt i to bind i 1974 og 1976. Nå foreligger den i en ny ettbinds utgave.

– Det skulle vært veldig artig å ha fått en nylesning av «Uår», sier han.

– For den var skrevet i en helt annen tid, da miljøbevisstheten skjøt veldig fart. Nå ser vi at romanen tar opp både klimakrise, flytting av mennesker uten håp, kollapsede bymiljøer og oppløsning av sivilsamfunnet.

Selv satt han i utlandet og skrev og slapp stort sett å bli profet både i eget eller andres land.

Mistet stipendet

– Jeg begynte å skrive romanen i England rett etter at jeg hadde levert manus til «Insektsommer», og den eldste sønnen vår var født, forteller han.

– Samtidig hadde jeg begynt å tjene såpass at jeg ante det kunne gå an å leve av skrivingen. Så tanken om å flytte tilbake til Norge ble stadig mer nærliggende. Som en mellomposisjon endte vi på Jylland, i leid sommerhus med stråtak.

Opprinnelig var «Uår» tenkt som en roman i ett bind. Men da han var kommet midtvegs i opplegget slik han hadde tenkt det, fikk han beskjed om at arbeidsstipendet som han hadde hatt i tre år, ikke var fornyet. Da hadde de også fått en sønn til, og det lå an til smale tider.

– Så jeg skjønte jeg måtte gi ut noe, og kappet «Uår»-manuset rett og slett i to, sier han. Så første del kom i 1974, og andre del to år senere.

Begge «Uår»-romanene fikk stor oppmerksomhet da de kom. Men hvordan virker «Uår» i dag? Kanskje virker den enda mer nærgående aktuell nå enn for 40 år siden? Det vil en kunne finne ut nå som dobbeltromanen gjenutgis.

Levende modell

De senere årene er det stadig flere forfattere som tar utgangspunkt i egen historie. Det er en trend Faldbakken har holdt seg unna – med ett unntak. For da han skrev «Frøken Snehvit», med miljø fra hans eget barndomsstrøk i Hamar, brukte han en eldre kvinne som hadde bodd i nabolaget som modell for den kvinnelige hovedpersonen. Og det var det mange som så, men det vakte ikke så store reaksjoner.

– Jeg mener en forfatter har rett til å velge sitt stoff, Men for sikkerhets skyld forvisset jeg meg om at hun var død, for jeg ville jo ikke skade henne, sier han.

– På den annen side var hun såpass spesiell at mange skjønte hvem det var. Og jeg måtte bare bruke henne.

Et vanlig liv

– Selv synes jeg ikke jeg har hatt noe interessant eller traumatisk liv å fortelle om, sier han.

– Tvert imot brukte jeg litteraturen til å slå meg ut av banaliteten og trivialiteten som preget barndommen min.

– Foreldrene mine var snille og greie. Men jeg må tidlig ha kjent at jeg søkte etter noe annet. Og det fant jeg i litteraturen.

Ny krim til våren

Så etter 50 års virksomhet som forfatter, hva er Knut Faldbakken mest fornøyd med?

– Det må være å ha fått anledning til å skrive kontinuerlig i 50 år, og ha levd et bra liv. Og jeg har stadig nye idéer, sier han.

Så selv om det ikke blir noen ny bok til 50-årsjubileet, regner han med at det kommer en ny roman til våren, foreløpig med arbeidstittelen «Studenten». Også da blir det handling fra Hamar-området og med Jonfinn Walmann som hovedperson.

– Men jeg beveger meg nok stadig lenger bort fra den etablerte krimformen, sier han. – Jeg interesserer meg mye mer for overgriper og offer, enn for selve etterforskingen. For det er å skrive om levende mennesker, som er både det jeg liker, og det jeg kan.

Les også
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.