– Dette er gullhøna i stallen, sier Roar Stenersen, materiellansvarlig ved jernbanemuseet, og viser fram den pensjonerte Di3-en fra 1954. Norges nest første diesellokomotiv skinner i grønt og gult, og har gjennom sin karriere lagt sju millioner km bak seg. Sist museet åpnet stalldørene, kom det folk fra hele Europa for å se.

sjelden sjanse

– Vi åpner bare Ringstallen av og til, det kan bli to år eller lengre til neste gang, sier markedsansvarlig Mette Larsen, som ønsker seg mer plass på museet, for å kunne stille ut alt materiellet de har.

– Vi trenger jo litt mer enn et glassmonter til våre ting. Så vi venter spent på byggetrinn 2.

viktig arbeidsplass

I år er tema for kulturminnedagene «kulturminner i samfunnets tjeneste». I samarbeid med Vang og Hamar historielag og fortidsminneforeningen i Hedmark har museet satt sammen et program for å belyse historien, ikke bare til maskinene, men også til menneskene som jobba på jernbanen.

Flere av stasjonene på museet bemannes med historieformidlere, bl.a. Bjørg Eva Aasen, som vet mye om velferdsordningene de jernbaneansatte hadde.

– De lå 100 år foran sin tid i måten de tenkte velferd på, noe storsamfunnet senere kopierte. Jernbanen var en av Hamars aller største arbeidsplasser. De hadde et eget samfunn i samfunnet, med egne foreninger, til og med egen butikk og teatergruppe.

For dem som vil vite mer, blir det byvandring på lørdag med Per Øyvind Sandberg på Briskeby, som var bydelen hvor størsteparten av de jernbane-ansatte bodde.

jernbanemuseets dag

Søndag vil veteranbusser gå i skyttel mellom Ringstallen og museet, hvor veterantogene kjører turer for siste gang i år. Togentusiaster ventes å komme fra hele østlandsområdet.

– Det går ikke buss for tog på søndag vel? humrer Odd Lindstad fra Vang historielag.

Uansett; på museet vil det meste gå, eller i hvert fall stå, på skinner.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.