Hva gjorde introduksjonen av Norwegian med prisene på flybillettene til SAS? Hva gjør Q-meieriene med produktutviklingen i Tine? Hvordan ville det vært å ha kun ett busselskap i hele Norge?

Konkurranse er bra for de som driver selskapene, men særlig er det bra for kundene.

Det er rundt 200 år siden det første toget rullet. Siden er storstilt jernbaneutbygging gjennomført som enorme nasjonale løft, ikke minst i Norge. Europeisk jernbanehistorie er historie om nasjonsbygging, og fortsatt drives tog i statseide selskaper, som NSB.

Det nasjonale utgangspunktet for jernbanedrift førte til fravær av internasjonale tekniske standarder, signalsystemer, kraftforsyning og sporbredde.

For å øke effektiviteten og konkurransekraften, har EU arbeidet for å innføre felles europeiske standarder slik at tog blir billigere, bedre og mer effektive.

Fra 2007 er det europeiske jernbanenettet fullt åpent for internasjonal konkurranse på godstransport. Fra 2010 ble innenriks persontransport på jernbane åpnet for konkurranse.

Til tross for store investeringer og dereguleringer har ikke persontransporten med jernbane økt så mye som en ønsker – til tross for de miljøgevinster, komfort og den sikkerhet tog representerer.

EU har fått gjennomslag for økt konkurranse gjennom innføring av såkalte «jernbanepakker». Nå er en fjerde «jernbanepakke» på vei.

Det fantes mer enn 11.000 nasjonale regler for jernbanesektoren i EU-landene. Etter hvert som grensene er blitt borte, har nasjonalt regelverk i jernbanesektoren vært en hemsko for storstilt modernisering på tvers av gamle monopolgrenser.

Den fjerde jernbanepakken er innrettet med tanke på revitalisering av jernbanesektoren og gjøre bransjen orientert mot de reisendes behov.

En åpning av markedet vil tvinge jernbaneselskapene til å bli mer effektive og å tilby nye tjenester, bedre tjenester og nye forretningsmodeller for passasjertrafikk.

Den fjerde jernbanepakken vil åpne for mer kreativitet i en bransje som har gått på skinner av tradisjon.

Jernbanepakken ble lansert av EU-kommisjonen i 2013, og er stadig til diskusjon i EU-parlamentets 751 nasjonale, folkevalgte delegater. Et vedtak er ventet i februar 2019 med virkning fra og med desember samme år. Da må alle offentlige kjøp av transporttjenester på jernbaneskinner, ut på anbud.

Selskaper som skal legge inn anbud må beviselig være i stand til å drive sikker og punktlig passasjertransport.

Jernbanepakken vil bli gjort gjeldende i EØS-land. Forberedelsene i Norge er godt i gang, med utskillelse av Bane Nor som eier av skinnegang og signalsystem og med ansvar for sikkerheten for banenettet. NSB er for lengst blitt et eget selskap, som til og med konkurrerer om oppdrag i utlandet.

Det er åpenbart at økt konkurranseutsetting vil utfordre enkeltmennesker og miljøer i Norge som er vant med gårsdagens modell og med hevdvunne privilegier.

Samtidig har det skjedd betydelige forbedringer i norsk jernbanesektor. Både banelegeme, stasjonsområder og togmateriell har blitt bedret som følge av store statlige investeringer. Gjøvikbanen er allerede konkurranseutsatt med en kontrakt til NSB. Nå kommer flere lange strekninger ut på anbud. Med den fjerde jernbanepakken blir det reell konkurranse om kundene som velger miljøvennlig transport. I tillegg er det grunn til å håpe at vi også får mer «tog for pengene».

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.