Hvis noe framstår som gratis, er det fordi du er varen.

Det koster ingen ting å bruke Facebook. De tjener pengene sine på annen måte: de tar betalt fra annonsørene for å selge deg – vital informasjon om deg – til dem.

Dette er selvfølgelig ikke nytt. Likevel, når Facebook nå har vært her siden 2004, er det relevant å minne hverandre om at det som en gang var fantastisk og spennende forlengst er blitt naturlig og vanskelig å stille spørsmål ved. Og ikke minst spørsmål til.

For det skulle ei hel forside i Aftenposten til, sammen med gjentatte, opprørte delinger i sosiale medier fra blant andre statsminister Erna Solberg, og nesten to måneder, før man fikk noen fra den amerikanske giganten til å svare.

Hvorfor sensurerte de det historiske bildet av Nick Ut fra Vietnamkrigen, med «napalmjenta» Kim Phuc?

I forrige uke besøkte Facebook-representanter Norsk redaktørforenings møte i Oslo, og Patrick Walker, en av flere direktører, deltok i debatt med kulturminister Linda H. Helleland og Aftenpostens redaktør Espen Egil Hansen. Eller, debatt og debatt fru Blom.

For mens norske medier etterlyser et standpunkt, eller innrømmelse fra Facebook om at de er en redaksjon som tar publiseringsavgjørelser slik en redaktør gjør – insisterer de på å være et teknologiselskap. De «legger bare til rette for kommunikasjon, binder folk sammen slik at verden blir liten og vi alle får gleden av impulser fra hele kloden».

Innrømmer de derimot status som redaksjonelt mediehus, innebærer det å ta et mye større og komplekst ansvar for hva de leverer folket. Det vil de tydeligvis ikke ha.

Selvfølgelig har de etiske retningslinjer, der nakenhet er høyt på agendaen. Derfor fjernet de gang på gang bildet fra Vietnamkrigen. «Our number one concern is keeping people safe», forklarte Walker og viste til at de færreste land i verden har det frisinnede synet på nakenhet som Norge. Derfor mener de en minimumsstandard må gjelde hele verden.

Nå er det selvfølgelig fullt mulig å rigge seg teknologisk slik at noe tillates i ett land eller en region, men ikke slipper gjennom et annet sted. Men Facebook ønsker ikke å gjøre det sånn.

Og hvorfor skulle de det? Det vil jo drastisk begrense områdene for inntjening.

Vi klager på at Facebook fjerner bilder av ammende mødre, på deres panikk for kvinnelige brystvorter. Men det er naivt å tro at Facebook skal legge lista ved den liberale Skandinaviske moralen.

For ikke bare er Facebook amerikansk, med en konservativ moral og 300 millioner innbyggere i ryggen. De server også 1,4 milliarder andre mennesker rundt på kloden, folk som er buddhister, muslimer, katolikker. Indere, kinesere, afrikanere.

Hvorfor tror vi da at fem millioner nordmenn skal gjøre noe inntrykk på dem?

Alt innholdet i din strøm redigeres av Facebook før du ser det. Den påvirkes av algoritmer – teknologiske innstillinger eller roboter – ikke minst basert på dine tidligere handlinger i det sosiale mediet, hva du før har likt, delt og klikket på.

Derfor er det ikke helt sant at Facebook legger til rette for mangfold, innhold fra hele verden. For aller mest blir du servert det som ligner det du allerede har likt. Resultatet er ei filtrert boble, et ekkokammer der alle meninger forsterkes og variasjonen forsvinner.

«We don’t think that’s true», sa Patrick Walker og pekte på at det i så fall er ditt eget ansvar å være litt mer variert i hva du klikker på.

Arrogansen i et multimillionærselskap bør ikke være overraskende. Ingen grunn til å ha illusjoner; de driver ikke veldedighet.

Å bruke gratistjenester gir oss altså lite påvirkning. Det blir som å rope til den sterkeste gutten i skolegården «du, ta litt hensyn, ’a!».

Og nå sier jeg ikke at vi ikke skal prøve, men en saueflokk som breker «ulv, ulv» gjør lite inntrykk på ulven.

For vi er produktet og Facebooks gratisansatte tjenere. Vi lager innholdet, som enkeltmennesker, organisasjoner, kommuner og etablerte medieinstitusjoner. Og innholdet selges til annonsører: «vær så god, her er Annes epostadresse, telefonnummer, venner, interesser, musikkpreferanser, tv-favoritter». Alt som kan brukes til å målrette annonser hun garantert vil bite på.

Den dynamikken gjør det helt sentralt for Facebook at innholdet er så godt som mulig. De vil ha spredning, engasjement, kommentarer, likes, deling. Det er da det blir skikkelig fart på annonsesalget og inntektene.

Derfor holdt teknologiplattformen i forrige uke en såkalt eksklusiv workshop i Oslo, for noen av sine viktigste innholdsprodusenter – journalister og redaktører.

De ga oss et knippe forelesninger med tips om nye muligheter. De viste fram fikse funksjoner, ga oss tilgang til lukkede forum for diskusjon og opplæring. Vi fikk se smarte nyvinninger, effektive fortellergrep og visuelle verktøy som gjør innholdet interessant, leseverdig, klikkverdig, delbart.

«Gjør dere sånn, får dere mange lesere! Bruker dere 360-gradersvideo vil folk elske det dere lager!»

Det er jo så fancy, så spennende. Og hvem vil ikke følge den sterkeste gutten i skolegården?

Vi mumler kanskje «ulv, ulv» til hverandre, men blir sittende med store øyne og lua i handa.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.