MENINGER

Dette er en oppfølging av deres tilsvarende enstemmige vedtak fra 6.06.2012. Hamars politikere instruerer JBV for annen gang til å gi byen god info ved utredninger.

I sitt forslag til Planprogram for IC-strekningen Sørli – Brumunddal uttaler JBV at de vil utrede kulvert/tunnel fra Bryggeriet til Jessnes, det vil si finne alternativ til H1 i dagen forbi Hamar Vest. Rådmannen i Hamar åpnet for å vurdere en variant hvor banen senkes nord for dagens stasjon. I Stange har mange politikere gått inn for kulvert gjennom Tokstad/Gyrud for å spare jord og boliger.

Det manglet bare to kilometer strekning i Åkersvika og på nåværende stasjon for utredet hel senket H1. Vi fikk derfor et nødvendig og fornuftig vedtak fra Hamars kommunestyre. Se vedlagte kart i Korridor Vest. Kartet er laget før JBV godtok at H2 skulle utredes.

Det er på tide at Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone er positive og synes forslaget er interessant. (HA 20. juni) Da virker det helt malplassert å fremheve JBVs «tas ikke til følge». Det er kort tid siden JBV sa det samme om Folkeaksjonens H2. Nå må JBV utrede begge alternativer; vi kan sammenligne kostnader, tekniske løsninger og samfunnsregnskap.

Folkeaksjonen har systematisk feilinformert folk om senket H1 ved å utelate omtale eller ved å bruke JBVs myter om senket H1. De angriper andre (for eksempel de eldre i Ap i HA 12. juni) for feilinformasjon som «kan påvirke opinionen og svekke den demokratiske prosess». Folkeaksjonens styre har ansvar overfor de underskrivere som ser at senket H1 unngår Koigen og strandsonen.

Dersom de fleste vil ha stasjon der den ligger i dag og samtidig redde strandsonen, også i Åkersvika, må banen senkes. Skal vi unngå å rasere boligstrøk, 97 boliger på Hamar Vest, Christiebygget, Bowlingen og vernede kvartaler i Østbyen, Holset, Briskebyen og Disen, så må banen senkes. Dette er realismen.

Jernbaneverket (JBV) beholder sitt alternativ «høy H5» til utredning. Folkeaksjonen bør bekymre seg mer for at JBV bruker planleggingstid på dette helt urealistiske forslag. Forslaget innebærer høy bro på 10-15 m pillarer på tvers av broene i Åkersvika. Ingen har bestilt en slik løsning, men JBV vil utrede den.

Hamar Arbeiderblad bør nå også kunne omtale senket H1. Redaktøren får den ikke med seg i sine forsøk på jernbanestatistikk. Senket H1 var heller ikke med i infostanden på Torghjørnet. Der var informanter fra JBV og fra Hamar kommune. Til tross for dette har byen likevel fått fem trasealternativer i tre korridorer til utredning.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.