1. Friområdet Koigen blir ikke ødelagt. Tvert imot: det blir mye større. Ved å legge en fylling på utsiden av kulverten kan stranden gjøres dobbelt så lang, hvis politikerne ønsker det. I reguleringsplanen er det allerede vedtatt en frigjøring av arealer på sjøsiden av stasjonen. Dermed kan hele strandsonen fra Koigen til Espern tas i bruk og fornyes!

2. Vårt forslag fører til at 75 prosent av jernbanen gjennom Hamar forsvinner. I dag går det 6,5 kilometer jernbanespor gjennom kommunen fra Åkersvika til Jessnes. Vårt forslag er å redusere det til 1,5 kilometer. Det betyr at nesten hele Hamar blir upåvirket av dobbeltsporet.

3. Mange vil oppleve at støyen fra jernbanen forsvinner eller blir redusert. Ingen eksisterende boliger får ny jernbane nærmere seg enn dagens bane. Tvert imot vil mellom 300 og 350 boliger i Hamar kommune få fjernet jernbanen som «nabo» (regnet innen en avstand på 100 meter på hver side av dagens bane).

4. Kulverten blir ingen «mur» eller stor visuell barriere mellom byen og Mjøsa. Fordi Hamarbukta fylles igjen vil kulverttoppen ligge hele 200-300 meter fra Strandgata. På sitt høyeste vil den kun være fire meter over dagens nivå. Den vil derfor se ut som en svak stigning fra byen.

5. Byen kan utvides mot Mjøsa og kontakten mellom by og vann styrkes. Mange steder vil tilgangen til Mjøsa bli bedre enn i dag, fordi jernbanen forsvinner. Friområdet Koigen kan bindes sammen med bykjernen slik at det blir lettere å bruke alle områdene.

6. Flere av Østlandets byer står foran en befolkningseksplosjon. Også Hamar vil vokse de nærmeste tiårene. Når nye boliger legges til sentrumsområdet sammen med ny togstasjon, vil færre være avhengig av bilen i sine daglige reiser. Deler av arealene som foreslås fylt ut i Hamarbukta, vil egne seg for bymessig utvikling, andre deler for parkformål. Den konkrete utnyttelsen vil avklares i framtidige planprosesser der en rekke hensyn må tas. Jernbaneverket har forutsatt at deler av arealene må utnyttes til bebyggelse, og kommunen har gitt sin tilslutning til høy tetthet rundt knutepunktet.

7. Jernbanestasjonen blir liggende midt i byen. Dette er i tråd med nasjonale retningslinjer for byutvikling, og oppfyller kravene fra Stortinget. Vi mener også at denne løsningen vil styrke Hamar som by. En stasjon i sentrum vil være som en motor for videre utvikling, og skape aktivitet, møteplasser og liv i byen.

Vi mener hamarsingene har mye å se fram til når dobbeltsporet står ferdig. Som Innlandets hovedstad blir byen en viktig brikke i det ferdig utbygde InterCity-nettet. Gode knutepunkter og fortetting rundt stasjonene gir en miljøvennlig transport- og arealutvikling . Det bidrar til målet om at flere skal reise kollektivt, sykle og gå. Folk får også kortere reisetid, flere avganger og et mer fleksibelt togtilbud, som knytter byen nærmere landets største bolig- og arbeidsmarked.

Assisterende jernbanedirektør Jernbaneverket

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.