Dobbeltspor på Dovrebanen er et stort nasjonalt prosjekt for å berge miljøet og klimaet og bedre transporttilbudet for reisende og gods. Staten eier, betaler og bestemmer derfor over prosjektet.

Vi i Hamar skal sjølsagt hevde synet vårt i saken. Uansett er det klokt å gjøre det i et konstruktivt samarbeid. Da får vi det beste resultatet. Det er svært dumt å gå i konfrontasjon med statlige etater som Bane Nor, Fylkesmannen og Statens vegvesen. Det er ekstra ille at noen lokale politikere har gjort og gjør det.

De politikerne opptrer som om dobbeltsporet var ei kommunal trikkelinje som Hamar eier, betaler og bestemmer over. Resultatet av dette er at dobbeltsporet helt til og gjennom Hamar er utsatt på ubestemt tid.

For miljøet, klimaet, Hamar, Innlandet og nær to millioner togreisende er det viktig og riktig med dobbeltspor helt til Hamar i 2024 og til Lillehammer i 2030. Vi får det likevel neppe inn i Nasjonal transportplan 2018-2029. Uansett er et klokt å ha det som et utgangspunkt for neste NTP om fire år. Ender sporet i 2024 i Stange, blir det ekstra tungt å få det snarlig til Hamar og nordover.

I tillegg til å se ny bane som noe lokalt, slenger en del debattanter rundt seg med mange feilaktige påstander. Det gjør aksjonist Øystein Krogsrud også i et innlegg i HA 23. mai. Da ser jeg ingen grunn til å diskutere videre med ham.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00