Mjøsbrua kan bli en ypperlig lokalveg mellom Moelv og Biri.

Hvor lang tid Nye Veger har brukt på å finne ut det, skrives det lite om. Men det er bare å vise til Vingnes Bru (åpnet i 1934) ved Lillehammer og Minnesund bru (åpnet i 1959) som fungerer utmerket som lokalbruer nå.

Heldigvis var det ingen som fant på å rive dem ned!

Jeg utga i 1992 ei bok om Mjøsbrua. I boka ba jeg tidligere brudirektør i Statens vegvesen Vegdirektoratet, Per Tambs-Lyche, om å skrive et teknisk supplement om Mjøsbrua.

Artikkelen hans bakerst i boka er interessant i seg selv. Men helt til slutt artikkelen skriver den tidligere brudirektøren det som er viktig.

Alle bruer som bygges må vedlikeholdes jevnlig, slår brudirektøren fast. Derfor hadde Statens vegvesen utarbeidet et regelverk med inspeksjon og kontroll av norske bruer. Han skriver blant annet:

Hvert år skal hver bru inspiseres visuelt minst en gang. Hvert 5. år skal det gjøres en hovedinspeksjon. Hvis det oppdages skader, blir spesialinspeksjoner foretatt.

Om Statens vegvesen har fulgt opp dette, vet jeg ikke noe om.

For Mjøsbrua var det, ifølge Tambs-Lycke, spesielle vedlikeholdsforhold. Blant annet skal korrosjon (rustdannelser) på stålrørene følges nøye.

De første årene var rustdannelsene minimale, skriver han seks år etter bruåpningen i 1985.

Nye Vegers undersøkelser viser vel at brua holder mål og at Statens vegvesen bygget ei solid bru disse årene.

Ikke nok med det. Brudirektøren slår fast at en regnet med at levetiden for bruer som bygges, skulle være rundt 100 år.

Det siste ble framhevet av en rekke personer som hadde jobben med å få bygget brua i årene 1983 til 1985. Den skulle bygges for å stå i 100 år.

Og at noen kunne finne på å tenke tanken at Mjøsbrua som ble åpnet i november 1985, skulle rives midt på 2020-tallet, er faktisk vanskelig å forstå. Men heldigvis har de som bør ta til fornuften, tatt til den fornuften.

Mjøsbrua blir altså en lokalveg. Jeg vil anta at den blir bomfri å bruke også. Det skulle bare mangle. Bilistene betalte jo ned denne brua med bompenger gjennom mange år.

Å belegge den med nye bompenger for å hindre folk i å spare noen skilling, er i hvert fall fullstendig meningsløst.

Mjøsbrua fra 1985 er jo allerede nedbetalt med bompenger. Men la nå det med bompenger ligge i denne omgang.

Det er flott at lokaltrafikken, syklister, traktorer og gående få overta Mjøsbrua når ny bru står klar. Samfunnet bør sørge for å vedlikeholde den så godt at den faktisk kan brukes i minst 65 til 70 år til. Kanskje mye lenger. Det er jo det den er bygget for.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.