De fleste er enige i at en fortetting er gunstig for miljøet og økonomien. Diskusjonen går om hvor og hvordan en slik fortetting best kan skje i Hamar og på Hedmarken.

LES OGSÅ: Fortetting rundt kollektivknutepunkt

Jeg har selv sittet i Klagenemnda for eiendomsskatt i Hamar kommune, og det er et faktum at eldre pensjonister i store nedslitte eneboliger er overrepresenterte i klagebunken. Verken det å være enslig, pensjonist eller ikke lenger evner å vedlikeholde boligen sin, gir noen nåde når det gjelder eiendomsskatt.

Den eneste nåden ligger i å flytte fra de store husene sine, overlate dem til yngre, engasjerte barnefamilier, og selv flytte til små leiligheter sentralt. Gjerne i klynger sammen med andre eldre. På den måten reduserer de sin egen eiendomsskatt, kommunen sparer enorme summer i hjemmetjenesten, og boligene i kommunen får en etterlengtet oppgradering og bedre energistatus. Det å få boliger til å sirkulere, er viktig både for økonomi og miljø.

Det er ikke gitt at nye leiligheter i sentrum blir bebodd av togreisende. Det er tvert imot mye som tyder på at disse foretrekker å bo mer landlig. Klimakuttene framover må tas i form av at oljeutvinningen må reduseres, og overgangen fra bensin- og dieselbilier til el-biler må gå raskere. Bilen kan ikke fjernes som framkomstmiddel, men jeg har tro på at alle om kort tid vil kjøre el-biler.

På Hedmarken vil det alltid være behov for bil, og togreisende vil ha behov for parkeringsplasser ved jernbanestasjonen. Det er i så måte stor forskjell på Hamar og Oslo. Planleggingen må ta hensyn til denne forskjellen.

Wabakken sier at det er dobbelt så mange som pendler inn til Hamar som pendler ut. Det er riktig dersom vi tar med alle dem som kjører bil, sykler og går fra nærområdene. Når det gjelder pendling med tog, er det dog slik at for hver den som pendler inn til Hamar, er det fem som pendler ut. Bare 2,5 prosent av den interne forflytningen i Hamarregionen foregår med tog. 92,5 % foregår med bil. Og dette altså selv om jernbanestasjonen har ligget i sentrum i snart 150 år.

Hamar løper således liten risiko hvis vi flytter jernbanestasjonen til Vikingskipet. Spesielt når dette er mye billigere enn å beholde den der den er. Den fortettingen vi kan få til rundt Vikingskipet er både nødvendig og tilstrekkelig for Hamar. I HA på lørdag så vi flotte planer for utvikling i dette området. Og Vikingskipet alene er tross alt det største besøksmålet i Innlandet.

Noen synes kanskje det er for tidlig å flytte jernbanestasjonen nå. Men det er nå vi har muligheten. Om 20 år er det for sent. Derfor må vi benytte muligheten nå, for et bedre klima, for en bedre økonomi, og en bedre tilgang til Mjøsa.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.