Er ordfører Einar Busteruds argumentasjon for nedleggelse av «Hamar Lufthavn» Stavsberg mer politisk enn sikkerhetsforankret?

I HA fredag er ordfører i Hamar, Einar Busterud, gitt rikelig med spalteplass for å argumentere varmt for nedleggelse av «Hamar Lufthavn Stavsberg».

HA åpner på første side med «Frykter flykræsj i boligområde», og Busterud mener dagens beliggenhet utgjør en stor risiko for innbyggerne. Hvorfor har da Hamar kommune gitt byggetillatelser i alle år frem til nå hvis risikoen for nærhet til flyplassen er så stor som beskrevet? Her møter jo både Busterud og andre politikere seg selv i døra hvis de nå bruker sikkerhet som argumentasjon for å nedlegge Hamar Lufthavn. Eller ligger det kanskje noe annet bak?

I innlegget på debattsiden åpner Busterud med å undervurdere debattanter og journalister for ikke å ha satt seg inn i «utredningen». Det burde han kanskje holde seg for god til.

Når det gjelder den angjeldende utredning, utarbeidet av firma «osloeconomics og Vista Utredning AS for Samferdselsdepartementet, gis flyplassen i Hamar og Hokksund lite omtale i forhold til de mer sentrale flyplassene som Kjeller og Rygge.

I Utredningens «Sammendrag og konklusjoner» side 4, første avsnitt står det:

«Den fremtidige situasjonen for småflyvirksomheten i Østlandsområdet er usikker: Kjeller flyplass som i dag er den største småflyplassen på Østlandet, kan bli stengt for småflyaktivitet når Forsvaret avvikler sin aktivitet i 2023. Nedleggelsen av Rygge Sivile Lufthavn i 2016 har begrenset tilgangen for småfly ved lufthavnen, og i Hokksund og på Hamar kan flyplassene måtte vike for henholdsvis jernbane og boliger».

Det står så langt jeg har lest utredningen til Samferdselsdepartementet ikke noe om at flyplassen i Hamar anbefales stengt. Men det står på samme side under «Bakgrunn og Mandat» siste kulepunkt: «I forslag til kommuneplan er området som i dag huser Hamar Flyplass avsatt til boligbebyggelse. Flyplassen har dermed en usikker fremtid», sitat slutt. (trolig innspill fra kommunen til utrederne).

Ordfører Busteruds egentlige kongstanke er kanskje heller mer politisk enn sikkerhetsmessig forankret for å kunne gå inn i historien som den Hamar-ordfører som skaffet byen mest boliger/tilflytting og skatteinntekter, på bekostning av flyplassen som et sikkerhetsmessig viktig element i Totalforsvarsberedskapen, som et viktig sosialt- og luftoperativt element i regionen, og med total neglisjering av jordvernet på området som er planlagt for boligformål.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.