Dermed unngikk statsminister Erna Solberg (H) en pinlig situasjon i Stortinget, med et kabinettspørsmål som en mulig avslutning på H/Frp-regjeringens tre år lange styre. Det ville vært et tungt tilbakeslag for alle som ønsker å bygge bro mellom partiene på borgerlig side.

Når det står så mye på spill er det kanskje ikke så rart at man griper dypt i pengesekken for å få til en løsning. En pakke på over seks milliarder kroner var nødvendig for å tilfredsstille kravene om et statsbudsjett med en tydelig klimaprofil fra blant annet Venstre. Venstre-leder Trine Skei Grande har fått betalt for sin tøffe kritikk av mindretallsregjeringen. Finansminister Siv Jensen (Frp) har på sin side kunnet vise til at den omstridte bilpakken er uendret.

For Erna Solberg vil det ta tid å lege sårene etter den opprivende budsjettstriden. Det stemmer ikke helt med Høyres uttalte intensjon om å føre en ansvarlig økonomisk politikk, når Solbergs regjering må ty til omfattende bruk av offentlige midler for å få til en budsjettavtale. Erna Solberg må nok regne med å bli konfrontert med spørsmål om den borgerlige regjeringens evne til økonomisk styring i den kommende valgkampen. Den langvarige tautrekkingen om budsjettet kan også komme til å påvirke forholdet mellom de fire partiene. Det kan få betydning når det på nytt skal sonderes rundt mulige regjeringskonstellasjoner etter valget.

For Hamar-regionen gir statsbudsjettet nye muligheter for Intercity-utbyggingen. Høyre og Fremskrittspartiet hadde ikke avsatt midler til planlegging av jernbanens dobbeltspor forbi Hamar. Takket være Venstre blir det nå mer penger til planlegging av jernbane, slik at Intercity-utbyggingen på Østlandet ikke skal stanse. Partiet fortjener ros for en konsistent holdning til kollektivsatsingen, mens vi har fått et tydelig signal om hvor skjør Intercity-utbyggingen er hvis Høyre og Fremskrittspartiet alene skal få bestemme.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.