Skolestarten i august kan bli kraftig utsatt når lærerne streiker i protest mot den inngåtte avtalen mellom KS og Utdanningsforbundet. I onsdagens uravstemming ble det klart at 73 prosent av lærerne ikke godtar kravet om at rektorene skal ha større bestemmelsesrett over lærernes arbeidstid. Å innføre en pålagt «kontortid» på 7,5 timer daglig er et åpenbart brudd med den fleksibiliteten lærerne er vant til, med mulighet til å arbeide når og hvor det passer best - når de ikke har direkte klasseromsundervisning.

Men like mye som å protestere mot å bli «kontorrotter», er lærerne i harnisk over det de opplever som mistillit mot den jobben de gjør i dag. Regjeringen prater mye om «drømmelæreren» i den norske skolen. Men innbakt i budskapet om «løft for lærerne, med etterutdanning, karrieremuligheter og krav om bachelorgrad» opplever lærerne en mangel på anerkjennelse for den jobben de gjør hver dag med å undervise, utdanne og danne ungene våre. Selv ikke Utdanningsforbundet var oppmerksom på hvor dominerende denne følelsen eller stemningen hos sine medlemmer faktisk er.

Det er misforstått å tro at større kontroll og mer detaljstyring nødvendigvis vil skape bedre kvalitet og elevresultater i skolen. Det er også misforstått at tilstedeværelse på et felleskontor, der man retter prøver og skal forberede neste ukes timer, vil gi bedre undervisning og føre til smartere elever. Tvert imot er det bakstreversk. Dagens arbeidsliv blir mer og mer fleksibelt. Fordi arbeidsgivere flest vet at både hjernen og pc-en jobber like godt andre steder som ved en kontorpult innenfor et gitt tidsrom. Derfor oppfattes KS' ønske om strømlinjeforming og mindre fleksibilitet som et gufs fra tidligere tider og som mangel på forståelse for hva det egentlig betyr å være lærer - 24 timer i døgnet. Alle bør juble over at 95 prosent av alle norske lærere i en ny OECD-undersøkelse svarer at de trives på jobb. Men med økende opplevelse av tillitssvikt og ikke å bli verdsatt eller forstått, står den motivasjonen for fall. Og da har vi en virkelig bekymringsfull situasjon for norsk skole.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.