Selskapet skal finansieres med en kombinasjon av statlige midler og bompenger. Regjeringspartiene har lagt 130 milliarder kroner i potten som en start.

For Innlandets del kan det se ut som dette er en virkelig gladnyhet. En av de utvalgte strekningene er nemlig E6 mot Lillehammer. Skal vi tro Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Tor Andre Johnsen, betyr etableringen av veiselskapet at vi får firefelts motorvei fra Kolomoen og helt til Moelv allerede i 2019. Ringsaker-ordfører Anita Ihle Steen (Ap) gikk ut med berettiget kritikk i Hamar Arbeiderblad i går, fordi E6-utbyggingen i Nasjonal transportplan 2018–2027 ikke kommer lenger enn Brumunddal. Nå kan det se ut som det blir en helt annen fart på veiutbyggingen.

17. mai og nyttårsaften på en gang, jubler Johnsen (Frp). Når vi inntar en litt mer avventende holdning er det fordi vi har sett lansert så mange løfter og så mange gode prosjekter knyttet til veiutbygging, som ikke har blitt noe av. Det gjelder uansett om regjeringen er borgerlig eller rødgrønn. Her har regjeringer syndet gjennom flere tiår. Vi hilser derfor velkommen alle gode tiltak for å få fart på byggingen av nye E6 oppover Innlandet, men avventer gratulasjoner til prosjektet faktisk er i gang.

Vi merker oss imidlertid at en av årsakene til hurtigere byggetempo er at selskapet skal bruke alle sine ressurser til å bygge raskere og mer kostnadseffektivt, og selv prioritere rekkefølgen på prosjektene. Oppstykking av veiprosjektene og uforutsigbarhet rundt finansiering er et velkjent problem når staten bygger nye veier i Norge. Likevel synes vi det er et tankekors hvis E6 kan bygges til Moelv i 2019 med et nytt veiselskap, mens vi bare kommer til Brumunddal i 2028 med ordinær politisk behandling. Skulle dette vise seg å være riktig vil gevinsten ved å tenke nytt ha uante dimensjoner.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.