Det skal være tilnærmet enighet mellom regjeringen og støttepartiene om prioriteringene i Nasjonal transportplan (NTP). For Innlandet er det avgjørende at vi får dobbeltspor til Lillehammer i 2030, og planleggingsmidler for Dovrebanen gjennom Hamar. Ingen ting av dette er selvsagt, selv om den lokale debatten innimellom gir inntrykk av at dette nærmest avgjøres lokalt i Hamar.

HER kan du lese hva Einar Busterud uttalte til HA i januar.

HER kan du lese hva NHO-direktøren sa om Busteruds uttalelser.

Flere medier melder at andre prosjekter seiler opp. Blant annet ny jernbanetunnel i Oslo. Stortinget vil ha stort fokus på å løse transportproblemene i hovedstaden. Det er i Oslo-regionen det bor flest mennesker, så det er her samferdselsmilliardene gjør best samfunnsmessig nytte. Det kan komme til å ramme den kostbare satsingen på Intercity og dermed også Dovrebanen mot Lillehammer.

Det er mange som vil tale hovedstadens sak. Eller som kommentator i Dagens Næringsliv, Kjetil Wiedsvang skrev lørdag: «Hovedstadens beste mulighet kan bli at folkevalgte hamarsinger, sarpinger og tønsbergensere snubler i sine egne politiske skolisser og Oslo-navet rykker fram i prosjektkøen».

Tegnene til at byene utenfor Oslo taper terreng ser vi også i etterlysningen fra Hedmark og sju andre fylkeskommuner i det såkalte østlandssamarbeidet. De spør i et brev til Jernbanedirektoratet hvor planleggingsmidlene til Intercity-utbyggingen for 2017 egentlig har blitt av, og vil ha en oversikt over hvordan midlene skal disponeres. Uten planleggingsmidler blir det som kjent ingen framdrift.

Enda viktigere enn debatten om jernbanetrasé er spørsmålet om dobbeltsporet faktisk kommer til Hamar. Effekten av dette kan ikke undervurderes i form av befolkningsøkning og økonomisk vekst. Dessuten blir den store debatten om frigjøring av strandsonen overflødig hvis dobbeltsporet stanser i Ottestad. Det er altså all grunn til å legge press på regjeringen og deres samarbeidspartier i forhandlingene om NTP. Det er sterke krefter som vil bruke samferdselsmidlene andre steder enn forbi Hamar, Fredrikstad og Tønsberg.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.