En historisk dag for innlandet i går, da den siste strekningen av firefelts E6 ble høytidelig åpnet og trafikantene fikk slippe til på den nybygde vegen. Dermed er tredje og siste etappe av gigantanlegget Fellesprosjektet E6-Dovrebanen fullført. Den nest siste etappen er fullføringen av dobbeltsporet på Dovrebanen. Det skjer i desember i år. Aller sist kommer bygging av lokalveg i området og gang- og sykkelveg.

Strekningen som ble åpnet i går, skulle etter planen ha vært ferdig i desember i fjor, men konkurs hos entreprenør Alpine Bau gjorde at arbeidene her ble forsinket et halvt år. Den nye vegen gir bilistene sammenhengende firefelts E6 fra Kolomoen i Stange til Tanumshede i Sverige. Fra 6. juli kan en kjøre firefelts E6 fra Kolomoen via Göteborg til København.

Den nye vegen har vært gjenstand for langvarige politiske dragkamper mellom vegmyndighetene og Stange og Eidsvoll kommuner. Ønskene om tunneler og såkalte avbøtende tiltak var flere enn det som ble resultatet. Nå setter lokalsamfunnet sin lit til vekst og utvikling fordi vegen til Oslo og Gardermoen er blitt kortere. Hvis vi får råd til å bruke den. 234 kroner i bomavgift for å kjøre tur-retur Kolomoen-Gardermoen er så dyrt at folk vil kvie seg for å bruke vegen, sa lederen i Mjøsen Pendlerforening til NRK i går. Et enstemmig Stange kommunestyre ba i fjor vår samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om å få satt ned bompengeandelen for prosjektet fra 70 til 50 prosent og forlenge nedbetalingstida for å hjelpe blant andre pendlerne. Det øret ville ikke Frp-statsråden høre på.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.