En mer ydmyk holdning til omgivelsene. Mer innflytelse for Hamar kommune. Sterkere fokus på byutvikling. Det er løftene fra prosjektsjefen for jernbanens dobbeltspor gjennom Hamar i Bane Nor, Lars Eide. Og det høres lovende ut når Eide lover at Hamar kommune skal flytte fra «bilens baksete» og fram i forsetet.

Disse signalene kommer ikke bare fordi Bane Nor selv erkjenner at samarbeidet ble for dårlig. Det er ledelsen i Kommunaldepartementet som har gitt beskjed om at forrige utredningsrunde var for ensidig preget av jernbanefokus og persontransport. Nå skal byutviklingsperspektivet telle mer.

Det er en positiv utvikling. Det må bety at Hamars behov blir bedre hørt, og det kan bidra til at utredningsprosessen blir mindre konfliktfylt. Forrige gang kom Bane Nor med bastante krav blant annet om hvor mye strandsonen skulle bebygges for at en kulvert skulle være aktuelt. Slike absolutte krav håper vi å slippe denne gangen. Bane Nor bør også gjøre en bedre jobb med å visualisere alternativene. Når vi blir prisgitt ballonger og seil fra aksjonsgruppene spilles myndighetene ut over sidelinja. Bane Nor har vært for dårlige på faktabasert informasjon som er forståelig for det store publikum.

Et sterkere fokus på byutvikling vil neppe favorisere noen av traséalternativene. Det finnes gode argumenter knyttet til byutvikling for både trasé øst og trasé vest. For øst er det den fullstendige frigjøringen av mjøsstranda som er det forløsende grepet. Men det går heller ikke an å avfeie utfordringen som ligger i å strekke Hamar sentrum helt til Vikingskipet. Det er et av de viktigste argumentene for å beholde dagens stasjon.

Mange har bestemt seg uansett hvilke fakta som kommer på bordet. For alle andre er budskapet fra Bane Nor gode nyheter. Utredningene vil kanskje gi flere svar, og gjøre det enklere å gjøre gode valg. Til slutt bør vi nå få et trasévalg i 2020. Mye vås har vært sagt av politikere fra regjeringspartiene om når en konklusjon kan komme. 2020 bør de klare.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.